Безпокойство

Всеки човек в определен момент от живота си изпитва безпокойство.
Много често безпокойството е краткотрайно и ни напуска, без да полагаме особени усилия. Но онова, което продължава да властва над нашите мисли и ние изпитваме тревожност и страх, може да ни доведе до психически и душевни сривове.

безпокойствоКогато изпитваме безпокойство за дадена ситуация – независимо дали реална, или въображаема е тя, това не само изсмуква жизнените ни сили, но и сериозно се отразява върху качеството на работа и на целия ни живот.

Ако съзнанието ни е обременено, ние не извличаме обичайната радост от ежедневието, а способността ни да разсъждаваме ефективно намалява.

Мозъкът ни не може да мисли ясно, последователно и логично. Когато нервните ни клетки са парализирани изпитвайки безпокойство, вниманието ни не се концентрира със същата сила, както когато умът ни е чист и безоблачен.

Специалистите потвърждават, че хроничното безпокойство е причина за безброй заболявания, сред които са:

  • Астма
  • Алергии
  • Сърдечносъдови проблеми
  • Високо кръвно налягане
  • Главоболие
  • И други

Безпокойството обърква съзнанието ни и то става раздвоено, защото се движи хаотично между реални и въображаеми проблеми.

Ние можем да се справим с безпокойството с НЛП Терапия. Само така можем да спрем да мислим негативно и да се концентрираме върху положителни мисли – мисли за хармония, мир, красота, любов и разбирателство, както и върху конструктивни, целенасочени действия.

Как да се преборим с безпокойството?

  • Заменяйте безпокойството с действие. Повечето видове депресия са предизвикани от тревожност. Ние се тревожим за най–различни неща – за семейството си, за здравето си, за бъдещето си. Например човек, който е в напреднала възраст и не е ходил на профилактичен преглед, продължава да се въздържа да отиде на преглед при личния си лекар от страх, че той само ще потвърди подозренията му за сериозни проблеми със здравето му.
  • Обръщайте неизбежното в своя полза. Понякога в живота си се сблъскваме с неща, над които нямаме контрол. В такъв случай много хора просто се предават и оставят тези неща да доминират над тях. Други обаче намират начин да ги използват като средство за достигане на нови цели. Именно с това ни помага НЛП (Невро–лингвистично програмиране). Ако сте от вторите действайте и разберете повече от Стратегии за успех с НЛП.
  • И това ще отмине. Единственото, в което можем да бъдем сигурни, е, че без значение, защо изпитваме безпокойство, то няма да трае вечно.
  • Водете разговор със самите себе си. Ние постоянно говорим със себе си. Мъничкото гласче присъства дълбоко в нас, казвайки ни какво да мислим, как да действаме, по какъв начин да възприемаме света и себе си. Когато се тревожим обаче, то често пъти зацикля върху нашето безпокойство и вместо да ни облекчава, по–скоро изостря състоянието ни. Един от начините да поставим това немирно гласче на мястото му е като се самомотивираме. Трябва да си дадем равносметка за собствените си постижения и силни страни, да се фокусираме върху личните качества и миналите ни успехи.
  • Медитацията помага. Отделяйте всеки ден за малко медитация и релаксация на съзнанието. Това ще ви направи по будни и спокойни в трудни моменти, осъзнавайки че живеете тук и сега.

Причини за безпокойство
За да се разберат причините група доброволци били попитани за какво най–много се тревожат в момента, част от отговорите им включвали сериозни проблеми като загуба на работа, здравословен проблем или тежки семейни неразбирателства, но огромният процент касаел съвсем незначителни теми.

Ето някой от отговорите, като възможни причини за безпокойство:

  • „Безпокоя се, че през уикенда ще вали и ще трябва да отменим пикника си”.
  • „Безпокоя се, че роклята ми няма да е готова навреме за абитуриенския бал”.
  • „Безпокоя се, че баща ми няма да ми позволи да използвам колата довечера”.
  • „Безпокоя се, че няма да взема изпита и изпитвам страх от изпити”.

Естествено тези неща са били важни на конкретните участници в проучването, но животът е твърде кратък, за да го пилеем в очакване на подобни проблеми – които, дори ако се случат, няма да ни причинят кой знае какво неудобство.

Рационалното мислене ще ни помогне да видим и усетим тревогите, каквито са – просто призраци в нашето съзнание, илюзорни и лъжливи, нямащи нищо общо с реалността.

Една сянка не притежава сила – и тъй като тревогите не са нищо повече от сенки, те нямат реално изражение, нямат принцип, нямат истина зад себе си.

Какъв е смисълът тогава да ги приемаме на сериозно и да си причиняваме ненужно безпокойство?

Необходимо е да заменим тревогите с позитивни мисли и да си повтаряме тези мисли отново и отново, докато съзнанието ни не се вкопчи здраво в истината, която ни освобождава и ни дава тласък да вървим напред.

Това изисква известно усилие, но ние сме способни да го извършим. За целта трябва да притежаваме вътрешната решимомст и да си кажем: „Няма да се поддам. Няма да позволя на някакви сенки да контролират моето съзнание, ще се изправя лице в лице с тях”.

За да овладеете безпокойството, анализирайте какво всъщност го причинява:

  • Съберете всички факти.
  • Притеглете фактите – едва след това вземете решение.
  • След като веднъж сте стигнали до решение, действайте!
  • Напишете си следните въпроси и им отговорете:
  • Какъв е проблемът?
  • Какви са причините за него?
  • Какви са възможните решения?

Какво е най–разумното от тях?
Колко пъти, сме правили нещо свързано със нашето хоби или друго приятно занимание и изведнъж се разтревожваме и позволяваме на ума си да затъне в някоя дразнеща ни мисъл?

безпокойство през нощтаКолко често ни се е случвало да се стряскаме през нощта, да се будим и да се отдадем на размисли по някакъв казус, с който ни предстои да се сблъскаме на следващия ден или дори в още по–далечно бъдеще?

„Ако не можете да спите, вместо да лежите и да се притеснявате, по–добре станете и свършете нещо. Тревогата е тази, която ви изтощава, а не липсата на сън.”
Дейл Карнеги

Надвийте безпокойството чрез лечение, преди то да надвие вас:

  • Уплътнявайте времето си с работа.
  • Не се притеснявайте за дреболии.
  • Помнете, че след дъжд винаги изгрява слънце.
  • Приемайте неизбежното.
  • Преценявайте колко „нерви” си струва всяко нещо и не му посвещавайте повече от необходимото.
  • Не се тревожете за миналото.

Ако изпитвате безпокойство знайте, че дори и да предприемем правилното лечение не е възможно да се отървем от него напълно, но можем да ограничим разрушителните му ефекти с техники от НЛП и да ги превърнем в ефективни действия, които да ни направят по–щастливи и да обогатят нашия живот.

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg