Гняв

Какво е гняв?

Гняв е нормално човешко чувство, което всеки човек изразява понякога, макар и да не го желае. Експертите описват тази емоция, като нормална, която е възникнала като начин за оцеляване и защита.

Различните хора изразяват своя гняв по различен начин. Някои хора винаги се ядосват, а други много рядко. Някои хора са наясно със своите емоции, докато други не успяват да ги разберат и управляват, когато това се случи.

Някои експерти предполагат, че средностатистическия възрастен се ядосва поне веднъж на ден, а други са на мнение, че човек се ядосва поне петнадесет пъти на ден. По вероятно е средното между двете мнения. Независимо от това колко често всъщност изпитвате гняв, това е нормална и неизбежна емоция.

Гнева, както и всички емоционални състояния,  може да бъде контролиран с НЛП Терапия.

гнявСимптоми на гняв

Гневът, не е само състояние на ума. Той може да предизвика физически промени във вашето тяло, които включват следните симптоми: – учестен пулс, високо кръвно налягане, увеличаване на адреналина, който ни подготвя физически за „борба или бягство”. Заради тези физически причини той може да бъде пагубен за вашето здраве и да ви навреди.

Как се изразява гнева?

Може да се изрази по много начини и за различните хора се изразява по различен начин, но най-често признаците на гняв може да ги сведем до вербални и невербални.

Вие може да сте наясно, че някой е ядосан от това ,което казва, как го казва, с каква интонация, тембър и дикция на гласа. Също така може да разберете неговия изблик на гняв чрез езика на тялото и другите невербални сигнали: прави опити да изглежда физически по-голям, променя си физиономията, стиска юмруци и др. Има и хора при които липсват каквито и да е признаци и симптоми на тази емоция и е трудно да ги разберем в какво състояние са в момента.

Какво кара хората да се ядосват?

Основно тази емоция се използва на подсъзнателно ниво да ви помогне да защитите дома си, членовете на семейството, предпазва от загубата на вещи и храна, или като отговор на други предполагаеми заплахи.

Някои често срещани причини за гняв са:

  • Тъга или мъка по загубата на член от семейството, приятел или друг любим човек.
  • Уморени сме.
  • Изпитваме глад.
  • Не можем да получим нещо, което искаме (сексуална неудовлетвореност, повишение в работата).
  • Финансови проблеми и стресът свързан с тях
  • Усещане за провал или разочарование
  • Прием на упойващи вещества като наркотици, алкохол и др.
  • Разтроени сме за нещо (тежко заболяване).
  • Престъпление извършено срещу вас или близък човек – кражба, насилие, сексуално престъпление и др.
  • Изпитваме твърде много стрес.
  • Виждаме нещо, което не е справедливо – изневяра, тормоз, унижение и др.

Полезно е да се опитате да разберете причините, защото след като бъдат разбрани и анализирани, могат да бъдат разрешени.

Кога гневът е добър и кога той е проблем?

Гневът може да ни помогне, когато сме застрашени от опасност. Тогава телата ни се изпълват с адреналин и кортизол и ни помагат, когато сме в опасност. Гневът може да ни помогне да се справим в трудни ситуации.

И макар, че гневът може да ни помогне в някои ситуации, ако сме ядосани през голям период от време това може да предизвика проблеми.

Има признаци, които показват, че гневът може да бъде проблем.

Ако забележите тези признаци, може да се нуждаете от консултация с НЛП терапевт:

  • Често изпитвате гняв и това ви кара да се чувствате зле
  • Често агресията я изразявате с бой и нападате ваши приятели, членове на семейството ви.
  • Често заплашвате други хора.
  • Започвате да се биете без причина.
  • Имате чувството, че не може да се контролирате, когато се ядосате.
  • Имате проблеми със закона.

Хората, които се ядосват често не могат да управляват своите емоции, но това може да доведе до сериозни проблеми със здравето. Телата ни са създадени да издържат високи нива на стрес, но това не може да продължава вечно.

Някои от най-честите здравословни проблеми, които могат да възникнат, ако изпитваме гняв за дълъг период от време включват:

  • Болки в ставите
  • Високо кръвно налягане, което може да доведе до инсулт или сърдечен пристъп
  • Кожни проблеми.
  • Хранителни разстройства
  • Проблеми със съня
  • Увредена имунна система.
  • Намален праг на болка.

Освен изброените физически проблеми, гневът може да доведе и до психологически:

Как да управляваме емоцията гняв?

Управлението на гнева не е лесно за повечето хора.

Управлението не означава, че трябва да се подтиска, защото той е естествена емоция и в някои моменти може да ни помогне.

В процеса на управление на гнева могат да ви помогнат:

Редовни физически упражнения – така ще намалите количеството на адреналин в тялото и това ще ви направи по-спокойни.

Достатъчно сън – сънят е важна част от живота и може да помогне при много физически, психически и емоционални проблеми, включително гняв. Когато спим, ума и тялото се възстановяват. Всички знаем, колко добре се чувстваме след добър нощен сън. Оптималното количество на съня е около 7 часа на денонощие, но за всеки човек е различно и може да се наложи повече или по малко сън.

Хумор – той е лесен за използване, особено ако имаме чувство за самоирония. Ако можете да се шегувате, негодуванието ще бъде намалено и настроението ще се вдигне.

Медитация – тя се е доказала от хиляди години като ефективно средство за намаляване на стреса. Редовното практикуване на медитация ще направи преценката в кризисна ситуация по ясна.

Ако изброените тактики не ви помогнат за справянето с вашия гняв е необходимо да се обърнете към опитен НЛП терапевт, с чиято помощ ще постигнете желания контрол.

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg