Как да преодолеем депресията?

Аз страдах от депресия и се измъкнах от нея, затова исках да напиша тази статия, за да помагам на другите.

Много ми се искаше да напиша статията, защото знам, че много хора търсят спасение, и моля ви не приемайте, че това което е проработило за мен, може да проработи за вас. Всеки човек е различен и не вземайте всяка написана дума за истина.

 

Първа стъпка – Разберете Какво е депресия?

Мозъкът, може да освобождава хормони, които ви карат да се чувствате добре (допамин, серотонин и др.) и хормони, които ви карат да се чувствате зле. Когато ние сме в депресия имаме твърде много от „лошите” хормони.

Защо някои хора имат твърде много от „лошите” хормони?

Учените предполагат, че химическият дисбаланс се дължи на генетиката или на други неща, които не могат да се контролират. Това може да е вярно до известна степен, но вярвам, че поне част от вашата депресия е причинена от неща, върху които имате контрол: вашите мисли и вашите действия.

В тази статия ще прочетете за нещата, които може да промените – няма смисъл да се притеснявате за нещата, които не можете да промените.

Хората сме програмирани, да се чувстваме:

  • ДОБРЕ, когато правим нещо хубаво (да се храним здравословно, да правим хубав секс и т.н.)
  • ЗЛЕ, когато нещо се обърка. Тогава нашите емоции стават отрицателни, за да запомним това което се е объркало и да не го допуснем отново в настоящия момент. А когато се случи нещо лошо ние какво ……се де-пре-си-ра-меее.

как да преодолеем депресияДепресията е разрушителна за човек, защото тези еволюционни емоции не отговарят на действителността и те не ни помагат в съвременния свят.

Може да сте били програмирани от вашите приятели, родители или учители, които са ви казали нещо, когато сте били дете и вие сте го приели за истина. Така сте си създали вашите ограничаващи вярвания, убеждения и ценности за живота. Например, ако нямате огромна къща, хубава кола, успешна кариера, почивка в тропиците и т.н. вие се чувствате  прецакани и мозъка започва да отделя от „лошите” хормони, които ви водят депресията.

Например, ако имате връзка и последва раздяла , но не по ваше желание, може до безкрайност да мислите, защо са ви зарязали и в крайна сметка да не разберете. С начина си на мислене може да си докарате единствено – Депресия след Раздяла и живота ви да тръгне още по-надолу.

Ако сте депресирани от 5 и повече години, вие постоянно мислите негативно, вероятно са минали стотици хиляди негативни мисловни цикъла в мозъкът ви и тези мисли ви карат да се чувствате прецакани.

Тези отрицателни мисли и емоции ще доведат до повече отрицателни мисли и емоции и ще формират цели модели на вяра и идеология въз основа на тези негативни мисловни процеси и тези негативни модели ще се впишат дълбоко във вашите невронни мрежи и навици.

 

Стъпка втора: Променете мисленето си!

За да преодолеем депресията, трябва да погледнете към света по различен начин. Нашите вярвания относно реалността, смисъла на живота и нашето бъдеще са от решаващо значение за определяне колко сме щастливи.

Да приемем, че цялата неизвестна информация е положителна

Имате 3 вида информация която постъпва в мозъка:

  • положителна информация от добри неща и събития
  • отрицателна информация от лоши неща, които се случват в живота ви
  • неизвестна информация от неща, за които все още не сте сигурни, какви са, защото нямате достатъчно информация за тях.

Ако се случи нещо добро, вие се чувствате добре поради еволюцията. Ако ви се случи нещо лошо (например сте уволнени от работа), се чувствате зле поради еволюцията.

Еволюцията обаче никога не е разбрала как да се справи с несигурността – как се чувствате, когато нямате достатъчно информация, за да разберете дали това е лошо или добро?

99 % от информацията, която е от значение за живота ви, е несигурна.

Не знаете какво всъщност хората мислят за вас, какъв късмет ще имате и т.н. … Животът е просто изпълнен с несигурност. Депресията приема цялата тази несигурна информация и просто приема, че тя е отрицателна.

За да се борите с депресията, трябва да приемете, че всички несигурни факти са положителни. Вие абсолютно трябва да вярвате, че всичко ще бъде страхотно, вселената ви обича, можете да успеете с всичко.

Моля, имайте предвид, че депресията ви кара да мислите нерационално-негативно, така че трябва да се противодействате по някакъв начин. Някои хора мислят прекалено позитивно и са наивни. Това също е лошо, но депресията е противоположният проблем. Ако вашият поглед върху реалността е изкривен, за да бъде отрицателен, трябва да го балансирате.

За да мислите положително, се нуждаете от подходящото ежедневие – четене на вдъхновяващи неща, слушане на музика, пеене, медитация, разговор с приятел и др.

Вие в ежедневието си също трябва да се ангажирате – да приемем, че имате негативно вярване: следващия път, когато се появи в главата ви, анализирайте го логично. Подкрепено ли е от факти или вашата депресия просто ви убеди, че това е вярно?

Когато се случи нещо лошо, разберете защо се е случило и как можете да го предотвратите в бъдеще. Ако това е нещо, което не можете да контролирате, трябва да разберете как да го приемете. Ако сте направили грешка, разберете какво сте направили погрешно и не го правете отново. Опитайте се да научите нещо от всеки провал.

 

Стъпка трета: Променете ежедневието си!

Положителните мисли са страхотни, но все пак е необходимо да пристъпите към действие.

Действието е това, което ще ви донесе малките  „победи” – нещата на които ще се радвате. Тези победи ще подобрят допамина ви по здравословен начин и ще се борят онези негативни мисли създали депресията. Виж статията – Как да увеличите нивата на допамин в мозъка.

Човек променя ежедневието си, когато започне да се занимава с неща, които му доставят удоволствие – любимо хоби, готвене, фитнес, йога, танци и др. Играенето на видеоигри и сърфирането в интернет, не са добри практики – няма нищо лошо в това, но те няма да ви помогнат за преодоляване на депресията.

Вярвам, че ангажирането с някаква дейност е най-добрият начин за щастие, защото ви дава тези „победи“, от които ще се чувствате щастливи.

Поставяйте си малки цели, за да не се уплашите в началото. Вашата депресия може да ви каже: „няма начин да бъдете успешни в това, така че не започвайте”. Не се отказвайте – действието е това, което ще ви помогне.

Дори и днес, когато се чувствам затрупан с работа, си поставям една малка цел за себе си – всичко, което трябва да направя днес е… еди си кое.

Точно сега, може незабавно да увеличите самочувствието си, като се съсредоточите върху едно малко нещо в живота си. Може да обещаете на себе си – „косата ми ще изглежда страхотно всеки ден” или „ ще престана да правя грешка Х на работа”. Дори тези малки неща ще ви накарат да се почувствате по-добре.

Потърсете помощ от терапевт, ако имате нужда да преодолеете депресията. За обкръжете се с положителни приятели, които ще ви помогнат да се почувствате по-добре. Не се събирайте с хора, които са отрицателни и не могат да ви разберат – те няма да ви помогнат. Не се срамувайте да получите помощ!

ИСКАМ ПОМОЩ