Нервно напрежение

Какво е нервно напрежение?

Нервно напрежение е състояние, при което се чувствате притеснени, че нещо може да се случи, и това поражда страх от неизвестното.

В определен момент от живота си, всеки е бил в момент на очакване – нещо да се случи:

  • Дали ще се справя на интервюто за работа?
  • Дали ще победя на това състезание?
  • Ще си взема ли изпита?
  • Как ще се справя?”,

или когато се опитвате да направите нещо за първи път и не сте много сигурни дали ще се справите, тялото реагира с физически симптоми, за да ви подготви.

 

Нервно напрежение – Симптоми

нервно напрежение

Когато човек е нервен изпитва симптоми, характеризиращи се с безпокойство, емоционална възбуда, напрежение или стягане в мускулите, причиняващи главоболие, стомашно неразположение, болки в мускулите, особено в областта на шията и раменете. Сърдечния ритъм и дишането се учестяват, тялото започва да се тресе и трепери, и може да има проблеми с преглъщането. Човек в това състояние изпитва необходимост да избяга от ситуацията и не желае да бъде там.

При нервно напрежение, симптомите, които могат да се усетят са следните:

  • Тежест в тила на главата.
  • Учестен сърдечен ритъм – той помага да се изпомпва повече кръв към основни мускулни групи (ръце и крака) за да им даде енергия (кислород и захар), за да даде възможност да се изправите срещу проблема и да реагирате с борба или бягство.
  • Треперене и разклащане на крайниците – помага, по бързо да навлезе кръв в мускулните групи, за да се получи бързо оросяване и да сте подготвени за бърза реакция.
  • Нервен стомах – треперене в стомаха и корема, подобно на чувството на пеперуди в стомаха, тежест в стомаха
  • Честото Безсъние, може да е в следствие на нервно напрежение.
  • Обилно изпотяване – предотвратява прегряване на тялото от произведеното голямо количество енергия.
  • Стягане в областта на корема, главата, мускулите.
  • Силно безпокойство и тревожност
  • Чувство на несигурност – това е превантивна мярка за справяне със ситуацията.
  • Схващане и изтръпване на крайниците.
  • Натиск и парене във вътрешната област на главата – породени от навлизането на голямо количество кръв за по-бързо оросяване на мозъка.

Да вземем например човек, който има страх от говорене пред публика (виж също – Социална Фобия) и трябва да изнесе реч на сватбата на приятел, след няколко седмици:

  • Самата мисъл, че трябва да произнася реч след няколко седмици, го прави нервен, въпреки, че събитието е все още далеч.
  • След всеки следващ ден напрежението нараства и тревогата се засилва.
  • На сутринта на сватбата, той е в паника, нервен и по-всякакъв начин се опитва да си намери извинителна причина да не произнесе речта.

Симптомите на нервно напрежение искат да ви предпазят и подготвят за конкретната ситуация, така че ако ги приемете положително ще бъдете по-спокойни следващия път.

Нервното напрежение не е психично заболяване

Това състояние, всъщност не е психично заболяване и не трябва да се бърка с такова.

По скоро то е част от симптоматиката на други психични заболявания, като тревожност, стрес и други заболявания на емоционално ниво предизвикващи вътрешен конфликт на съзнателно или несъзнателно ниво.

Симптомите, които се проявяват при нервно напрежение, като нервен стомах, треперене на крайниците и др., показват, че симпатиковата нервна система е готова да реагира с борба или бягство. Това не означава, че със сигурност ще се случи нещо лошо.

Предназначението на нервната ви система е идентифициране и анализиране на заплахите от външния свят. Всички симптоми, които се пораждат от нервно напрежение си имат някаква причина – учестен сърдечен ритъм, учестено дишане, треперене, изпотяване. Тези симптоми помагат да се справите в конкретната ситуация и са ви от полза.

Тези физически усещания са напълно нормални, и ги приемете като положителни за вас. Понякога е нормално и дори полезно да бъдете нервни – тялото иска да ви предпази.

 

Нервно напрежение – Лечение

Това състояние може да бъде контролирано с различни НЛП техники и други алтернативни методи, като Дълбоко диафрагмено дишане, Релаксация, Визуализация, Медитация и др.

Сега поемете дълбоко въздух и спокойно се отпуснете докато издишате бавно. Отново поемете бавно и дълбоко въздух, напълнете дробовете и корема и задръжте за една секунда…,след което издишайте контролируемо докато се почувствате още по спокойни и релаксирали.

Редовното практикуване на дълбоко диафрагмено дишане помага да имате контрол на сърдечния ритъм и симптомите на нервно напрежение.

Всички алтернативни техники могат да ви помогнат да бъдете по фокусирани в настоящия момент и вашите мисли да бъдат рационални. Правилното мислене , планиране и положителна нагласа ще са ви от полза, да намалите нивата на притеснение и тревожност.

Останете в настоящия момент и се доверете на себе си. Поемете инициативата.

Ако не знаете, как да прилагате изброените алтернативни методи или сте любопитни да разберете до колко НЛП техниките биха ви помогнали за намаляване на нервно напрежение, което имате, може да си запазите час за първа НЛП Терапия на телефон 0879 85 90 58.  Обадете се сега !

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg