Паническа АТАКА и Страх от ЗАДУШАВАНЕ

Хората, които имат усещане за тревожност, често изпитват страх от задушаване. Това е един страх, който се появява по време на паническа атака и трудно се контролира.

В повечето случаи, човек си мисли, че това е нещо много сериозно за неговото здраве, а в действителност това не е така. Човек не може да умре от задушаване по време на паническа атака.

Появяват се страшни мисли, че лекарите са сгрешили диагнозата и наистина са болни от някаква болест, защото се усещат страшни и неприятни физически симптоми.

 

Какво причинява усещането за тревожност и страх от задушаване?

паническа атака страх от задушаванеНе може да се отрече, че някои заболявания (гастроезофагеалният рефлукс) причиняват усещане за задушаване и ако имате симптоми е необходимо да отидете на лекар, който да установи точната причина. Но ако се установи, че няма медицинска причина за този физически симптом, най-вероятно причината се дължи на повишената тревожност по време на паническа атака.

Когато се безпокоите твърде много и сте подложени на непрекъснат стрес, тялото реагира, като включва реакцията „борба или бягство” , която от своя страна увеличава адреналина в тялото, започвате да дишате плитко и учестено и може да се получи стягане във врата и гърлото, което да причини задушаване.

Някои споделят, че усещат буца в гърлото, но в действителност там няма нищо. Това е само една реакция на тялото от която не се умира.

Това е проблем, който засяга все повече хора страдащи от тревожност и паническа атака.

Въпреки, че няма медицинска причина, която да причини това чувство на тревожност и страх от задушаване, има много други, които могат да го предизвикат:

  • Хиперчувствителност. Това е често срещан проблем при хората със тревожност и панически атаки. Хиперчувствителността е когато започнете да обръщате твърде много внимание на физическите си симптоми. Когато сте спокойни и преглъщате храна или напитка имате много малко физическо усещане за процеса по-който храната или напитката се спускат по гърлото. В момент на тревожност, понеже тялото е по-чувствително забелязвате, че нещо не е наред със способността да преглъщате. Започвате да си мислите, че нещо със вас не е наред, фокусирате се върху всяка глътка която трябва да премине през гърлото и започвате да изпитвате страх от задушаване.

 

  • Съзнателен инстинкт. Преглъщането е инстинкт. Вашите мускули изтласкват автоматично храната и водата, когато е време за преглъщане. Преглъщате през целия ден, без дори да го осъзнавате – правите го автоматично. Но когато имате паническа атака, вашето тяло става много по-съзнателно и чувствително. Вашите автоматични рефлекси стават по-малко автоматични. Това може да ви накара да се почувствате, като, че се ли се задушавате и да изпитате страх от задушаване.

 

  • Минал опит. Пили ли сте някога хапче с вода и след това сякаш имате чувството, че лекарството се е залепило за гърлото ви? Това събитие в миналото може да е заучило мозъка да реагира по този начин, дори и да сте знаели, че това е напълно безопасна ситуация за вас. При паническа атака просто не може да се преглътне автоматично, защото обръщате твърде много внимание на начина, по който усещате „нещо” в гърлото си. Когато това се случи, вие чувствате, че се задушавате, но няма от какво да се притеснявате – от това не се умира.

 

  • Чувството, че нещо не е наред. Важно е да запомните, че един от основните симптоми на паническа атака – нещо което засяга милиони хора по цял свят – е усещането за обреченост, сякаш нещо ужасно ще се случи. По време на паническа атака, може да започнете да се притеснявате за способността си да преглъщате, паникьосвате се и ако не може да се овладеете – това се превръща във страх от задушаване. Всички тези реакции са естествени и са резултат от вашето тревожно разстройство.

 

Как да намалите тревожността и страха от задушаване?

Проблемът със задушаването е проблем, който не е лесно да се спре в момента на получаването. За да се върнете към нормално състояние е необходимо да мислите по-малко за самото преглъщане и отново да го превърнете в автоматичен процес. Ето няколко съвета:

 

  1. Просто дишайте. Ако почувствате задушаване и съзнателно започнете да дишате бавно, това ще ви успокои, защото човек, който диша няма как да се задуши. Най-важно е да бъдете спокойни, че всичко е наред и да мислите само за бавното дълбоко дишане. /прочети статиите – Коремно Дишане или Правилно ДИШАНЕ./

 

  1. Пийте вода на малки глътки. Ако имате заседнала храна във гърлото или хранопровода, водата ще и помогне да слезе надолу до стомаха.

 

  1. Променете фокуса си на внимание. Опитайте се да се разсеете с нещо друго, като това може да е някаква дейност – гледане на телевизия, обаждане по телефона на приятел, рисуване, спорт или др. Разсейването е ключът към възстановяване на преглъщането като автоматичен процес. Колкото по-малко мислите за преглъщане, толкова повече тялото ще започне да преглъща нормално.

Все пак тези няколко съвета са само временно решение. Ако имате паническа атака предизвикана от силна тревожност, изразяващи се със страх от задушаване е важно да се научите как да спирате паник атаките.

 

Ако искате да си помогнете завинаги, с помощта на доказани техники от НЛП, може да ми пишете на е-мейл: info@nlptherapy.bg, където да зададете своите въпроси или да ми се  обадите  сега  на 0879 85 90 58 и да запазите час за консултация.

 

Желая ви, успех с преодоляване на тревожността, паническите атаки и страха от задушаване.

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg