Панически Атаки

Какво представляват паническите атаки?
Когато усетите внезапен прилив на непреодолим страх и тревожност може да се появяват панически атаки (ПА). Те са свързани с това, че може да започнете да се задушавате и сърцето ви да бие учестено. ПА настъпват внезапно и без предупреждение.

Срещат се при хора с коефициент на интелигентност над средното ниво.

Някои  изследвания доказват, че естествения отговор на подсъзнанието при възможна заплаха реагира с борба или бягство и това води до така наречените панически атаки.

Например ако се разхождате в гората и изведнъж една мечка се приближи към вас, тялото ви ще реагира инстинктивно. Пулсът и дишането ще се ускорят, ще настъпят физиологични промени за да се подготвите да преодолеете опасността и да спасите живота си.

Много от същите реакции се срещат в момент на панически атаки, но не е известно защо се случват, когато няма очевидна опасност.

панически атакиСимптоми на панически атаки
Често симптомите се появяват и започват в края на двайсетте  години или началото на зрелостта и засягат повече жените, отколкото мъжете.

Те могат да се появяват, когато сте далеч от дома, докато сте на пазар или в търговски център за пазаруване, вървите из града, шофирате колата си, возите се в градски транспорт или седите в къщи на дивана.

Симптоми на панически атаки се появяват внезапно и обикновено достигат своя пик в рамките на десет минути. Обикновено възникват внезапно, достигат своя пик в рамките на десет минути и завършват до двайсет–трийсет минути. Рядко продължават повече от шейсет минути.

Една такава ситуация включва комбинация от физически и психически признаци и симптоми.

Най–чести физически симптоми при панически атаки

  • Недостиг на въздух (задушаване) или Хипервентилация
  • Сърцебиене
  • Болки в гърдите или дискомфорт
  • Разтреперване
  • Задушаване
  • Изпотяване
  • Гадене или нервен стомах
  • Усещане на „топка” в стомаха
  • Чувство на замайване и прималяване
  • Мускулна умора и слабост
  • Шум в ушите или главата
  • Изтръпване или усещане за изтръпване в гръбнака, крайниците или цялото тяло
  • Горещи или студени вълни
  • Сърбеж по тялото
  • Временна слепота
  • Главоболие
  • Виене на свят (световъртеж)
  • Клаустрофобия
  • Стягане на челюстта и/или скърцане със зъби
  • Усещане сякаш тялото не е там в конкретния момент

Повечето от симптомите са физически и много често са толкова силни, че хората си мислят, че получават сърдечен пристъп. Често се случва да отидат в спешния център за да получат медицинска помощ и там да се установява, че са здрави и нямат здравословен проблем. Просто се пренебрегва вероятността тези симптоми да са породени от пристъп на паника.

Психически симптоми при панически атаки

  • Страх от смъртта
  • Загуба на контрол и възможността за логическо разсъждаване
  • Страх от провал и излагане пред хората
  • Времето става нереално, може да има забавяне или забързване
  • Мисли за страх от полудяване
  • Страх от случващото се и неувереност в живота и себе си
  • Натрапчиви мисли, които са ирационални
  • Агорафобия
  • Чувството, че всичко е като на сън и не се случва сега (Дереализация)
  • Чувството, че сме извън тялото си (Деперсонализация)
  • Вътрешен диалог със себе си
  • Страхът от симптомите и мислите, че това е сериозно заболяване
  • Чувство, че никой не разбира какво се случва с нас
  • Избягване на места и ситуации, които биха отключили паника
  • Страх, че каквото и да се случи няма да могат да се справят

Причини за панически атаки
Основните видове причините, които могат да доведат до паническа атака включват:

  • Наследственост – изследвания доказват, че в семейства в които е имало други роднини, които са имали пристъпи на паника, честа тревожност или психични разстройства са по податливи. За съжаление обратното не е изключение, може да се появят и при хора, които нямат наследствена история за такива състояния.
  • Употреба на възбуждащи вещества – никотин, кофеин, кокаин…
  • Заболяване на сърцето – непълноценен сърдечен ритъм, при който има пролапс на митралната клапа и една или повече клапи на сърцето не се затваря/т правилно.
  • Хранителен дефицит – липсата на витамини (В6, В12), минерали (цинк и магнезий). Непълноценно хранене водещо до глад на клетъчно ниво.
  • Фобии – хората имащи фобии в момента на пика на фобийното състояние могат да получат паническа атака
  • Липсата на физическа дейност – намалената двигателна активност води до натрупване на големи количества адреналин, които се освобождават под формата на паническа атака
  • Хипервентилация – може да предизвика бърз сърдечен ритъм, световъртеж и замаяност, които от своя страна да доведат до ПА

Лечение на панически атаки
Паническите атаки са лечими състояния.

Те обикновено могат да бъдат лекувани успешно с Когнитивна терапия, НЛП Терапия и с алтернативни методи.

Когнитивна терапия
Когнитивната терапия се разглежда като една от ефективните форми на лечение.

Когнитивната терапия се фокусира върху моделите на мислене и поведение, които са поддържащи или задействащи атаките на паника. Тя помага да погледнете на страховете по една по–реалистична светлина.

НЛП Терапия
НЛП Терапията е мощно средство за преодоляване на възникнали панически атаки.

НЛП изследва как хората кодират информацията в мозъка. Възможно е да се вземе един неприятен спомен, да се проучи как се кодира от мозъка и след това да се направят промени, така че вече да не се изпитва негативна емоция спрямо него.

Някои от техниките, с които се преодоляват панически атаки са:

  • Промяна на субмодалностите
  • Терапия по линия на времето
  • Дисасоциация
  • Промяна на вярванията
  • Закотвяне
  • Модел за лечение на фобии и страхове
  • И др.

Алтернативни методи за лечение

  • Йогийско дишане
  • Релаксация
  • Медитация

Независимо от причините, които пораждат тази паническа атака, ако се предприемат правилни мерки за лечение то вие може да водите един нормален и щастлив живот от които да грабите с пълни шепи. Всичко зависи от терапевта и разбира се вашето желание за справяне с появилите се панически атаки.

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg