Страх

Нормално ли е да изпитвам страх?
Това е чувство, което е предизвикано от възприемана опасност или заплаха, което води до промяна в обмяната на веществата и на функциите в организма. Това от своя страна предизвиква поведението, което кара хората да се крият, бягат или да замръзнат на място. Страхът на хората може да се появи в отговор на конкретен стимул в настоящия момент или в очакване на заплаха в бъдещето, възприемана като риск за живота. Той може да се превърне в проблем, когато започне да ни пречи в нашия ежедневен живот. Ако изпитваме страх и почувстваме, че той властва над нас може да се появи силна тревожност или нервност. Физически тялото реагира по два начина чрез борба или чрез бягство.

Видове страх
– Рационален страх – той се смята за полезен, защото ни учи, чрез процеса на познание. Например докато сме малки и посегнем към горящ огън, след като се изгорим ние се научаваме, чрез опита, че това е опасно за нас и повече не посягаме. Например може да изпитваме рационален страх, когато караме колело за пръв път или когато започваме нова работа.
– Ирационален страх, известен още като панически страх, често се свързва с фобиите. Това е страх от погрешно възприемане на обкръжаващата ни среда.

В общия смисъл може да кажем, че има следните видове страх:
страх– страх от болка
– страх от раздяла
страх от високо
– страх от интимност
страх от смъртта (танатофобия)
– страх от отхвърляне
– страх от летене
– страх да не бъдем хванати
страх от паяци
страх от болести (нософобия)
– страх от загуба
– страх от несигурност
– страх от провал
страх от изоставяне
страх от шофиране
– страх от некомпетентност
– страх от докосване
– страх от безполезност
страх от отговорност
– страх от промяна
– страх от изолация
страх от самота
– страх от хора (социална фобия)
– страх от бедност
– страх от змии
– страх от отхвърляне
– страх от успех и т.н.

Симптоми на страх
– Учестен пулс
– Свиване на кръвоносните съдове
– Хипервентилация – учестено или затруднено дишане
– Изпотяване
– Мускулно напрежение
– Чувство на замайване
– Тревожност, паника
– Увеличаване на белите кръвни телца, водещи до смущения в съня и „пеперуди в стомаха”
– Нужда да избягам от дадена ситуация
– Чувствам, че умирам
– Чувствам се безсилен

Как се появява страха?
Страхът може да бъде отключен от травмиращо събитие в миналото, като катастрофа с автомобил, природно бедствие, нападение над вас и др. Това може да породи безпокойство и тревожност във вас мислейки си да не се случи отново. Той също така може да се появи от ранни детски години или пък може да изпитвате силен страх от паяци, но да не знаете защо. Някои специалисти смятат, че страха може да се предаде от родител на дете. Това става когато детето наблюдава обкръжаващата среда и си прави изводи за „потенциално опасни” предмети, животни, случки, независимо дали това е така. Осъзнайте, че е добре да имате страхове, защото те ви предпазват. Може да се каже, че това е функция на подсъзнанието, която ни предпазва. Ако се движите по ръба на скала и не изпитвате страх, това е опасно за вас, защото може да пострадате. Подсъзнанието ви алармира: „Това може да бъде опасно и да отнеме живота ви”.

Приемете вашите страхове.
Признавайки си на себе си за вашия проблем вие сте направили първата крачка за овладяване на ситуацията.
– Дайте „име” на своя страх. Понякога е лесно да дефинираме своите страхове, а друг път тревожните чувства, които се появяват ни затрудняват. Той може да бъде конкретен (като страх от кучета) или ситуационен (като страх да не бъдем повикани в клас).
– Не съдете своите страхове, като ги определяте като нещо „лошо” или „добро”.

Разберете задействащите механизми. Дали е нещо очевидно, като когато видите паяк на прозореца? Или е нещо което сами си въобразявате? Разбери всичко, което го предизвиква. Колкото повече разбирате кои са задействащите механизми толкова по–добре.

Лечение на страх
Идентифицирайте фалшивите вярвания. Много страхове са базирани от фалшиви убеждения и погрешно мислене. Когато видите паяк, може веднага да повярвате, че той ще ви навреди и ще умрете. Признайте си, че този сценарий е много малко вероятно да се случи. Започнете да обмисляте своите мисли, и дали са реални спрямо действителността.

За да се справите с вашия страх, може да научите различни техники за релаксация. Когато тялото ви реагира със „борба” или „бягство” може да използвате техники за релаксация. Релаксацията казва на тялото ви, че няма опасност, и че сте в безопасност. Релаксацията може да ви помогне да се справите с повечето форми на стрес и тревожност.
– Опитайте дълбоко коремно дишане. Съсредоточете се върху дишането си и започнете да броите всеки дъх. Четири секунди вдишвате и четири секунди издишвате като издувате корема. Дишането трябва да бъде дълбоко коремно. След като сте придобили опит с четири секунди може да увеличите на шест секунди и така да забавите циклите.
– Техника за отпускане на мускулите. Ако забележите напрежение в мускулите може да стегнете съответната мускулна група за три секунди и да отпуснете с издишването. Направете това няколко пъти докато усетите отпускане в мускулите.

Използвайте техники от НЛП. Гениалността на ко–създателя на НЛП Ричард Бандлър се крие в това, че е открил бързи и мигновени техники, които могат да ви избавят от вашите страхове завинаги. Техниките са лесни и могат да се приложат върху всеки човек. Имам клиенти, които са носили своя проблем 15–20 години, а след използването на техники от НЛП, сещайки се за техния страх, започват да се смеят и разбират, колко нелогично е било тяхното поведение преди.

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg