Тревожност

Какво е тревожност?
Тревожност е симптом, който описва състояние в което чувстваме неспокойство, притеснение и страх.

тревожностКогато сме притеснени или нервни за нещо можем да изпитваме както емоционални, така и физически усещания. Въпреки, че всички обикновено го намираме за неприятно, това в действителност е нормална биологична реакция, когато се чувстваме застрашени и нашето подсъзнание реагира с „борба или бягство”.

Ние всички знаем, какво е да сме притеснени от време на време.

Тогава  е обичайно да се чувстваме напрегнати, изнервени и може би уплашени от мисълта за предстоящо събитие, което ни стресира или решение, което трябва да вземем, особено ако ще окаже голямо влияние върху вашия живот.

Например:

  • Предстоящ изпит
  • Влизане в болница
  • Явяване на интервю за работа
  • Започване на нова работа
  • Ако пътувате надалеко от дома
  • Предстои ви да имате бебе
  • Поставена ви е диагноза за неизлечимо заболяване
  • Решили сте да се ожените или разведете

В такива ситуации е разбираемо да чувстваме тревожност у себе си и да си задаваме следните въпроси:

  • Какво ще стане?
  • Дали ще се справя?
  • Какъв ще бъде резултата?

За кратко време дори може да заспиваме трудно, да не ни се яде, трудно да се концентрираме. Обикновенно, след кратко време или когато събитието за което сме се притеснявали е преминало, чувството на безпокойство спира.

Кога тревожността става психичен проблем?
Тъй като тревогата е нормално човешко чувство, понякога е трудно да се разбере, кога това е психичен проблем за нас – но ако нашите чувства на тревога са много силни, чести и непоносими, тогава може да се говори за тревожност, причиняваща психични проблеми.

Например:
Може да открием, че се притесняваме през цялото време за неща, които са нормална част от ежедневието ни, или за неща, които не е вероятно да се случат – или дори да се притесняваме за това, че се притесняваме.

В зависимост от вида на проблемите, които имаме, може да се даде диагноза за конкретното тревожно разстройство.

Ако тревогата е до толкова голяма, че се отразява на способността ни да живеем живота си по начин, по който искаме е задължително да предприемем действия по нейното намаляване или премахване.

Симптоми на тревожност
Ако изпитваме тревога може да открием в себе си, че изпитваме някой от изброените по долу физически и психологически симптоми.

Тревожността може да бъде различна за различните хора, така че може да изпитваме симптоми, които не са изброени по долу.

Физически симптоми:

  • Гадене (повръщане)
  • Главоболие
  • Мускулно напрежение в тялото
  • Замаяност
  • Учестено дишане
  • Изпотяване или горещи вълни
  • Учестен или неправилен сърдечен ритъм
  • Повишено кръвно налягане
  • Проблеми със съня – Безсъние
  • Усещане на тежест в стомаха – нервен стомах
  • Пристъпи на паника

Психически симптоми:

  • Чувстваме се нервни и напрегнати
  • Изпитваме страх
  • Постоянно напрягаме ума си с много мисли
  • Постоянно си мислим за негативни ситуации, които могат да ни се случат
  • Не сме в състояние да се концентрираме
  • Чувстваме се вцепенени и не можем да помръднем

Какви са дългосрочните ефекти на тревожност?
Ако изпитваме тревожност за дълъг период от време, може да получим допълнителни усложнения във нашия ум и тяло, като например:

  • проблеми със съня
  • депресия
  • понижена имунната система, която може да ни направи по–податливи на определени физически заболявания
  • често пушене, пиене или злоупотреба с наркотици, могат да доведът до никотинова зависимост, алкохолна зависимост и наркотична зависимост.
  • намалено либидо и желание за секс

Може също така да имаме затруднения с ежедневните аспекти на живота ни, като например:

  • задържане на работа
  • изграждане или поддържане на отношения с любим човек

Какви са основните причини за тревожност?
Трудно е да се знае защо някои хора изпитват тревожност като психичен проблем, а други не, но някои от възможните причини включват:

  • минали преживявания в детството
  • ежеднивните навици и задължения
  • начина на хранене
  • физическо и психическо състояние
  • лекарства и медикаменти
  • генетично предразположение

Ако се притесняваме повече от другите, това може да е част от нашата личност – така да сме родени. Понякога може да не знаем защо се притесняваме за всичко и това може да става без очевидна причина.

Лечение на тревожност без медикаменти
В миналото хората с тревожност бяха лекувани с медикаменти, които не бяха толкова ефективни. Днес те могат да изберат алтернативни терапии като Хипноза, НЛП Терапия, Дълбоко дафрагмено дишане и др.

Хипноза
Хипнозата понякога се използва заедно с когнитивна поведенческа терапия за лечение. Тя може да помогне на всички да си променят фокуса на внимание и да преосмислят проблемите, които ги безпокоят. Хипноза разчита главно на способността да се концентрирате и от доверието, което имате в терапевта.

НЛП Терапия
НЛП (Невро–лингвистичното програмиране) е систематизирано преди повече от 40 години в Америка. От тогава до днес тази терапия е помогнала на хиляди хора по света да променят начина си на мислене и да се избавят от проблемите.

Невро–лингвистичното програмиране се доказа във времето, като много полезно при лечение на хора с тежка тревожност. НЛП им помага да осъзнаят, че всичко е в контрола на съзнанието им. Те имат способност да променят поведението си и начина, по който реагират на определени ситуации. Чрез асоциация и дисоциация, хората могат да преодолеят своите страхове, чувство на паника и безпокойство.

НЛП изобилства с техники, които премахват тревожност и то в кратки срокове. Използват се например – Генератор на ново поведение, НЛП техника за промяна на вярванията, НЛП техника за премахване на ирационалното мислене и др.

Хубавото на тази терапия е, че действа по–бързо и веднага и по този начин всеки има възможност да се върне към нормален и здравословен начин на живот.

Дълбоко диафрагмено дишане
За да практикуваме тази техника първо трябва да си намерим тихо и спокойно място, за да седнем или легнем и да знаем, че никой няма да ни безпокои. Слагаме си едната ръка върху корема, точно под пъпа. След това се опитваме да поемем бавно и дълбоко въздух. Въздуха влиза през носа и трябва да усещаме как изпълва корема. Следва издишване през устата(или носа, ако го чувстваме по–естествено). Важно е дишането да бъде бавно и дълбоко и да усещаме надуването на корема като балон, а след всяко издишване на корема той хлътва навътре. Дълбокото диафрагмено дишане води до релаксация и съответно до намаляване на вътрешните ви тревоги.

Опитайте се да практикувате тази дихателна техника за 15–20 минути всеки ден и постепенно вашата тревожност ще намалява. Може първоначално да опитате и с по кратки дихателни сесии с продължителност няколко минути. Всичко зависи от вас и това как се чувствате.

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
Info@nlptherapy.bg