Три ползи от Коремно Дишане

Когато чуем Коремно Дишане, често възникват много въпроси:

  • Какво е коремно дишане?
  • Ние не дишаме ли, с дробовете си?
  • Това вид йога ли е или какво?

В действителност това е древна техника, която се практикува  от хиляди години по света. Една част от философията на йога е посветена да се научим на правилно дишане, чрез така наречената пранаяма – контрол на дъха, която включва техниката коремно дишане.

Какво е Коремно Дишане?

Дишането с корема е вид дълбоко диафрагмено дишане и името на техниката идва от начина, по който използваме диафрагмата (която се намира под белите дробове), за да напълним целия обем на белите дробове с кислород. Това води до натискане на корема и надуването му като балон.

 

Коремно дишане или дишане с гърдите

три ползи от коремно дишанеПовечето хора си  мислят: „не използвам ли всеки път, диафрагмата, когато дишам?”

За съжаление, много от нас имат навика да дишат само през гърдите, защото си мислят, че дишането се осъществява от гърдите.

В действителност ако дишаме само през гърдите, не използваме напълно целия капацитет на белите дробове, дишането е плитко и учестено, което води до тревожност и безпокойство.

Дишането с диафрагмата позволява да навлезе повече кислород във долната част на белите дробове и така имаме възможност да дадем повече кислород на клетките, а това ще ни даде повече енергия.

 

Ползи от Коремно Дишане

  1. Помага да се отпуснем

Една невероятна полза от дишането с диафрагмата е неговата мигновена способност да ни накара да се отпуснем. Това се дължи на симпатикова и парасимпатикова нервна система.

Симпатиковата нервна система е отговорна за нашите реакции, когато се чувстваме застрашени. Тя реагира мигновено с „борба или бягство”, при което адреналина се покачва, кръвта от стомаха отива в краката, ръцете и мозъка и ние сме готови – да се бием или да бягаме.

Тази вродена реакция е била полезна преди хиляди години, когато сме били диваци и сме срещали диви животни, но днес в съвременната цивилизация това може да доведе до хроничен стрес.

Днес нашата симпатикова нервна система не прави разлика между стрес на работното място и среща с гладно животно в гората.

Когато сме подложени на стрес на работа или друго място, нашата симпатикова нервна система е в постоянна бойна готовност и това води до повишено кръвно налягане, забавяне на храносмилането, метаболизма, повишаване на сърдечния ритъм.

Това не е здравословен начин на живот!

За щастие разполагаме и със парасимпатиковата нервна система, която е противоположна на симпатиковата.

Парасимпатиковата нервна система е отговорна за забавяне на сърдечната честота, понижаване на кръвното налягане, стимулиране на храносмилането, увеличаване на метаболизма и създаване на усещане за спокойствие и релаксация.

Ако практикуваме коремно дишане ежедневно ще активираме тази система и ще облекчим постоянния стрес от ежедневието и може също така да подобрим състоянието си при някои тревожни разстройства.

 

  1. Подобрява храносмилането

Както вече прочетохте, практикуването на коремно дишане активира парасимпатиковата нервна система. Освен ,че ни помага да се отпуснем, тази система до голяма степен носи ползи и за храносмилането.

Когато парасимпатиковата система се активизира се увеличава производството на слюнка в устата и отделяне на стомашен сок в стомаха, който подпомага разграждането на храната.

Това е една от причините, поради която често сме чували, че трябва да се храним, когато сме спокойни и да се наслаждаваме на храната. Стреса и напрежението действат обратно – потискат храносмилането и причиняват често нервно напрежение, което усещаме като топка в стомаха или тежест.

За щастие, ако правим коремно дишане преди хранене тогава значително ще усетим ползите, които то носи за нашия метаболизъм и храносмилане.

 

  1. Подобрява имунната ни система

Оказва се, че коремното дишане е толкова мощна техника, че може да промени нашите гени и да усили имунната ни система.

В направено проучване през 2013 г., в което се разглежда реакцията на релаксация на тялото, която е стимулирана чрез техники като дълбоко дишане, изследователите установяват, че има положителни промени в гените свързани с различни важни функции в тялото.

Засегнати са гени, които са включени в енергийния метаболизъм, митохондриална функция (която захранва нашите клетки), секрецията на инсулин, теломерите (които защитават нашата ДНК и играят важна роля в процеса на стареене).

Той също така намалява експресията на гени, свързани с възпалителните процеси и свързаните със стрес пътища.

С други думи, генетичният отговор на тялото към техниките на релаксация, като коремно дишане е да подобри енергийната ефективност, като същевременно се променя и тялото става по-устойчиво на стрес.

Изследователите стигат до извода, че повечето промени в гена са свързани с имунния отговор на клетъчната смърт, подчертавайки, че техниката коремно дишане може да окаже значително подобряване на имунната ни система.

Както вече разбирате, коремното дишане е наистина мощно средство, което може да повлияе на тялото ни по-много начини, включително и до генетично ниво.

Дишането с корема е лесна техника, която може да упражнявате ежедневно (или дори няколко пъти на ден), за да подсилите диафрагмата и да започнете да получавате изброените ползи. Също така може да прочетете статията Коремно Дишане за здраве, за да разберете как се прави самата техника.

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg

.