Холотропно Дишане ТЕХНИКА

От статията „Холотропно Дишане ТЕХНИКА” ще разберете кой е създателя на тази техника, какво точно се прави и за кого не е предназначена? Тази статия не е за пранаяма или правилно дишане.

 

Какво представлява Холотропно Дишане и защо е ТЕХНИКА?

Холотропно Дишане е мощна техника за самолечение и самоусъвършенстване, която позволява по-добре саморазбиране, разширяване на мирогледа и достъп до корените на емоционалните и психосоматични предизвикателства, с който може да се сблъскате.

Холотропно идва от гръцките думи „холос” – цяло и „треперин” – движи или с други думи термина означава да се движиш към пълнота.

холотропно дишане – техникиТехниката Холотропно Дишане е разработена от психиатъра и психотерапевт д-р Станислав Гроф и съпругата му Кристина Гроф. Техниката включва комбинация от дишане, емоционална музика за холотропно дишане, целенасочена работа за освобождаване на енергия и интеграция чрез изкуството и споделянето.

Самия процес на изцеление и трансформация се осъществява чрез, техника свързана с дишането, достигайки променено състояние на съзнанието подобно при практикуването на медитативни и съзерцателни практики, позволяващи дълбоко изцеление и самоуправление.

 

Техника Холотропно Дишане

Няма подходящ начин или техника да се прави холотропно дишане, освен „да дишате по-дълбоко и по-бързо от нормалното”. Важно е при използването на тази техника да дишате повече въздух, отколкото обикновено.

След 15-20 минути тялото обикновено намира свой собствен ритъм и спирате да мислите за него.

За тези от вас, които искат допълнителни напътствия могат да се придържат към следните полезни препоръки, започвайки дихателна сесия:

  • Настанете се удобно и комфортно – легнете по гръб върху постелка на земята. Желателно е в помещението да не е топло.
  • Затворете очи – дръжте очите си затворени и се фокусирайте върху дишането, това ще изключи постъпващата информация през визуалния канал (очите) на възприемане.
  • Отпуснете се – отпуснете тялото, ако има някакво напрежение, позволете му да излезе. Започнете с няколко отпускащи дъха.
  • Започнете дълбоки вдишвания – когато се чувствате готови започнете дишането, всеки път дишането да бъде пълно и дълбоко, така че когато вдишвате, коремът ви трябва да се изнесе малко напред (да има движение на диафрагмата). Наблюдавайте свиването на стомаха докато издишате.
  • Правете непрекъснато „кръгово” дишане – важно в тази техника е да дишате по такъв начин, при който нямате никакви пропуски в дишането – не задържайте дъха си в нито една точка. Когато дробовете ви са почти пълни, обръщате дишането и започвате да издишвате. Когато вашите бели дробове са празни, веднага обръщате дишането си и започвате да вдишвате. Това създава непрекъснат дихателен цикъл, при който винаги дишате или издишвате, създавайки постоянен кръг на дишане. Няма задържане.
  • Дръжте ума си бистър и ясен – трябва през цялото време да осъзнавате това което правите и да бъдете в процеса. Как да изчистя ума от мислите си? – представете си, че вашите мисли са облаци, преминаващи над главата ви. Не се съсредоточавайте върху облаците, просто ги наблюдавайте, а вие съзнателно се съсредоточете върху дишането си. Когато сте овладели дълбокото вдишване, сте готови за следващата стъпка.
  • Дишайте по-бързо от нормалното – дишайте по-бързо от нормалното, но до скорост, която да не предизвиква напрежение в тялото. Вашето тяло и вашите бели дробове трябва да са отпуснати, без да има напрежение и натоварване, така че дишането да се поддържа дълго време, без да се изморявате.
  • През носа или устата е правилно – няма правилно или неправилно. От физическа гледна точка дишането през устата е по-лесно ако искаме да дишаме повече и по-бързо и повечето хора дишат през устата. Има и такива, които предпочитат да дишат през носа. Пробвайте единия и другия вариант и който ви е по-приятен него ползвайте за холотропно дишане.
  • Важно – след 15-20 минути, тялото на всеки ще намери своя собствен ритъм и начин на дишане. Има толкова стилове на дишане, колкото дишащи.
  • Влезте в променено състояние на съзнанието – правете това за да влезете в променено състояние на съзнанието и почувствайте всичко което можете да преживеете.

Всяка сесия обикновено трае между 2-3 часа. След това участниците се включват в дейности свързани с творческо изразяване, като рисуване, оцветяване, правене на мандали и заедно обсъждат преживяването от техниката за холотропно дишане.

Всяка една сесия е съпроводено от музика за холотропно дишане. Обикновено музиката  в началото е емоционална и стимулираща ви за по-бързо дишане, по-късно става все по-динамична и накрая достига кулминация. След кулминацията музиката преминава към по-тиха и спокойна, подобна на музика за медитация.

Холотропно Дишане Противопоказания

Техниката за холотропно дишане не се препоръчва за хора, които са предразположени към паник атаки – така поне твърдят нейните създатели.

Аз съм на мнение, че тя е подходяща за справяне с панически атаки, защото човек сам съзнателно предизвиква атаката и така има възможност да приучи себе си на приемане, разбиране и обич до момента в който паниката се разтвори в тялото със всички физически симптоми и изчезне с любов.

Техниката холотропно дишане не се препоръчва при следните състояния:

  • Високо или ниско кръвно налягане
  • Глаукома
  • Отлепване на ретината
  • Ангина
  • Инфаркт
  • Астма
  • Сърдечно съдови заболявания
  • Два месеца след операция
  • Бременност

Желателно е хората в тези състояния да не се възползват от сесия за дишане, защото техниката предизвиква силни емоции на физическо, енергийно и ментално ниво.

Същевременно за тези, който могат да я ползват са разбрали, че тя им помага в процеса на промяна и е чудесно допълнение към работата с терапевт. Помага по лесно да се справят с напрежение, стрес, депресия, травма, гняв, тревожност и други психични състояния.

Ако статията „Холотропно Дишане ТЕХНИКА”, ви е харесала, моля споделете в социалните мрежи преди приятелите си, натискайки някой от бутоните по-долу.

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg