Ценности

Всеки има свой ценности за хиляди различни неща: време, история, минало, бъдеще, причинно–следствени връзки, личност, емоции, съдба и т.н. Нещо повече, защото имате тези вярвания, вие действате въз основа на тях, както използвате картата, за да се движите в някаква територия. Ценностите са умствени карти, управляващи живота ни, емоциите, здравето, уменията и всекидневния опит.

ценностиТе не са вътрешно присъщи, защото ние не идваме с тях като бебета. Възприемаме ги и ги развиваме, докато се стремим да разберем смисъла на света. Но откъде се вземат ценностите в нашето съзнание? Следват някой от факторите:

  • Запечатал се опит. Значими преживявания в периода до седемгодишна възраст, които децата запечатват в паметта си, често се превръща в ограничаващи или насърчаващи вярвания за света.
  • Културата, в която израстваме. Нашите родители играят главна роля в оформянето на начина ни на мислене. Много от нас приемат същата религия, изповядвана от семейството ни. И колко често сте виждали малките момчета да носят цветовете на футболния си отбор, на който са фенове бащите им?
  • Несъзнателно моделиране. Докато растем, ние естествено копираме не само поведението на другите, но и техните убеждения и ценности.
  • Обратна връзка. Родителите често казват на децата си какво не могат да правят, но не и какво могат – вместо да похвалят успеха, те критикуват провала. В резултат затвърждават отрицателни възприятия за себе си.
  • Повтарящ се опит. Колкото повече мислим за нещо или се сблъскваме с него, толкова по–вярно ни изглежда и с времето може да се утвърди като убеждение.
  • Равно поставени групи. Другите хора, които срещаме имат различни от нашите ценности и убеждения и понякога ни е се променяме, за да се впишем в средата им, или откриваме нагласи, които ни служат по–добре.
  • Подлагащи ни на изпитание преживявания. Понякога само едно–единствено събитие в живота ни може да промени убеждението ни какво е възможно, за добро или за зло. Представете си как бихте се чувствали след успешната си презентация пред 80 души и как самоувереността ви нараства страхотно.
  • Ролеви модели. Често възприемаме ценностите и убежденията на хора, от които се възхищаваме. Принцеса Даяна повлия на много хора със своето състрадание и благотворителност. Статията за човек на 80 години, участвал в Лондонския маратон, може да бъде пусков механизъм да започнем да бягаме и ние.
  • Култура на организацията. Би било трудно да се установите и задържите, ако вашите убеждения и ценности са в противоречие с тези на компанията, в която работите.
  • Медии. Живеем в „медиен пейзаж”, създаден от вестници, радио и телевизия, който играе огромна роля за оформянето на нашите ценности и убеждения.

Убежденията и ценностите не са установени веднъж завинаги. Те често изглеждат като факти, но в действителност те са само наши възприятия. Те може да ръководят мисленето и поведението ни, ние може да се придържаме към някой от тях за дълъг период, но те се променят от само себе си във времето. Когато сте били на пет например, вие вероятно сте били убедени, че Дядо Коледа съществува.

Припомнете си три неща в които сте вярвали преди, но не и сега. Какво ви накара да промените тези ваши ценности?

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg