blog

Бърнаут

Какво е Бърнаут?

Терминът „burnout” идва от английски език и означава „изгоря”. Той е въведен през 70-те години от американския психолог Хърбърт Фройденберг, който го използва за да опише последиците от постоянния стрес, на които са подложени младите хора в стремежа си да израстват в кариерата.

бърнаутКогато човек не знае как да се справи със ежедневния стрес, мозъкът му влиза в режим бърнаут и започва да изпитва емоционално, психическо и физическо изтощение, понякога водещи до тежки последствия, като депресия или други психични разстройства.

Това се случва, когато се чувствате претоварени и емоционално изтощени и не можете да изпълните ежедневните задачи на работа. Започвате да губите интерес, мотивация, чувствате се безпомощни, безнадеждни, изпитвате неудовлетвореност, разочарование, апатия и не знаете – Какво да правите?

За щастие днес в България съществува и се прилага НЛП, с чиято помощ може да го преодолеете и да влезете в друго желано, по-хубаво и по-продуктивно за вас състояние на ума и психиката. Как става това ще прочетете по нататък в статията?

 

Бърнаут ефекти

Веднъж попаднали в това нежелано състояние, неговите бърнаут ефекти бързо се разпространяват във всяка област от живота на човек, включително дома, работата и/или социалния живот. Постоянното натоварване и стрес на работното място, може също така да причинят дълготрайни промени в тялото на клетъчно ниво и да станете по-уязвими към заболявания като настинка или грип. Затова е изключително важно да се справите веднага с това състояние.

Бърнаут ефектите могат да ви притиснат, ако:

  • Всеки работен ден е „лош” за вас.
  • Чувствате постоянна умора през целия ден.
  • Чувствате, че това което правите, няма никакво значение за вашия живот и/или се чувствате недооценени.
  • В по-голяма част от деня правите задачи, които намирате за безкрайно скучни.
  • Това което правите на работа или в дома изглеждат и чувствате като пълна загуба на енергия.

 

Бърнаут симптоми

Повечето хора имат дни, когато се чувстват претоварени, недооценени или безпомощни, но ако се чувствате така през по-голяма част от времето, това може да е сигнал за „прегряване” (burnout).

Бърнаут е постепенен процес – той не се случва за една вечер или ден. В началото симптомите са едвам забележими, но постепенно с течение на времето, ако не можем да управляваме стреса, започват да се влошават и да ни пречат в ежедневието.

Ако още в началото обърнете внимание и действате за да намалите стреса, може да предотвратите сериозните последствия. Ако ги пренебрегнете, то в крайна сметка ще „изгорите” (burnout).

Както прочетохте в началото на статията симптомите се делят на емоционални, психически и физически:

Емоционални симптоми

  • Загуба на мотивация.
  • Намалено удоволствие и чувство за постигане на цели.
  • Чувствате се в капан, безпомощен, победен.
  • Изпитвате вина и самосъжаление за провалите.
  • Негативни перспективи за бъдещето.

Психически и поведенчески симптоми

  • Социална изолация и нежелание за срещи с други хора.
  • Психическа умора.
  • Посягане към употребата на наркотици, алкохол и неконтролируемо хранене, които причиняват зависимости.
  • Не желание за поемане на отговорност /страх от отговорност/.
  • Нежелание да отидете на работа, закъснения, по-ранно тръгване.

Физически симптоми

  • Чувствате постоянна умора и отпадналост.
  • Главоболие, мускулни болки.
  • Често и многократно боледуване, понижен имунитет.
  • Стомашни или чревни проблеми /нервен стомах/.
  • Промени в апетита, водещи до бързо качване или сваляне на килограми.
  • Промяна в навиците на сън, водещи до желание за много сън или безсъние.

 

Бърнаут причини

Бърнаут може да сполети всеки, поради различни причини, но в повечето случаи се появява при хора, които са големи идеалисти. Много често се счита погрешно, че причината е в многото по обем работа.

Работни причини

  • Скучни и рутинни задължения.
  • Лоша работна атмосфера, конфликти с колеги и висшестоящи.
  • Неизпълними цели.
  • Малък или никакъв контрол върху работния процес.
  • Неясни или прекомерно взискателни очаквания за работа.
  • Страх да не загубите работата.
  • Липса на признание за добре свършена работа.

Личностни причини

  • Песимистичен поглед към света, работния процес и себе си.
  • Нежелание за делегиране, необходимост да се контролира.
  • Перфекционизъм във всичко – нищо не е достатъчно добро, може и повече.
  • Постоянен стремеж за високи постижения.

Звучи ли ви познато?

Независимо дали разпознавате предупредителните симптоми за предстоящ бърнаут или вече сте преминали точката на пречупване и се опитвате да го преодолеете и да продължите да живеете както преди, искам да знаете, че има начин – да бъдете в добро настроение и с желание за живот.

 

Бърнаут лечение

Много хора, които изпитват професионален стрес и се съмняват, че са попаднали в капана на бърнаут синдрома търсят в интернет – „Как да се справим с бърнаут” и вероятно намират полезни съвети.

Те обикновено са свързани с това да:

  • си почивате повече
  • си смените работата
  • намалите излагането на стресови ситуации
  • промените начина си на мислене
  • контактувате повече с приятели
  • ограничите контактите с негативни хора и др.

Но дали, ако приложите тези съвети, ще получите лечение на бърнаут състоянието в което се намирате.

Много хора, казват – променете начина си на мислене и нещата ще се оправят. Според мен е лесно да се каже, но не е лесно да се направи.

Бъдете спокойни с помощта на НЛП всеки може да получи лечение и да бъде такъв какъвто иска да бъде.

НЛП техниките действат директно на подсъзнателно ниво и всеки вижда и усеща промяната за себе си веднага.

Свържете се с мен на телефон 0879 85 90 58  сега  или направете запитване на е-мейл info@nlptherapy.bg за да получите по-бързо лечение на бърнаут състоянието.

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879 85 90 58
info@nlptherapy.bg