blog

Випасана медитация

След като прочетете статията до края ще знаете повече за този вид медитация и най-важното – как да я практикувате! А сега в началото ще се запознаете със нейната история и същност. Приятно четене!

Какво представлява Випасана медитация?

хора практикуват випасана медитация Випасана медитация се смята за най-древната будистка медитативна практика в Индия. Тази медитация е преоткрита от самия Буда-Готама преди повече от 2500 години.

Думата Випасана произлиза от индийското – Сатипатхата Сута, което означава да виждаш нещата такива, каквито те са в действителност.

Вписана е медитационен процес на самонаблюдение, който води до пречистване на съзнанието. Със съсредоточено съзнание практикуващия наблюдава промените в тялото и ума си. Осъзнаването на истината чрез прекия опит е процес на пречистване.

Целият процес, наречен още Dhamma, е универсално средство за решаване на житейски проблеми. Но той няма нищо общо с религията или сектантството. Поради тази причина процеса випасана може да бъде практикувана свободно от всеки човек, по всяко време, на всяко място, без съображение на раса, пол, общност или религия.

Випасана медитация е изкуство на живота, от което човек може да се възползва, за да даде своя положителен принос. Това е метод на психично пречистване. Чрез него се подпомага справянето с напрежението и проблемите в живота по спокоен и балансиран начин.

Випасана медитация може да се нарече техника, която може да премахне напрежението при нервни и тревожни разстройства.

Випасана медитация не е:

  • ритуал или обред, основан на сляпа вяра
  • философско или интелектуално забавление
  • почивка или възможност за общуване
  • бягство от ежедневните трудности и изпитания

Тази практика води до пълното освобождение и пълното просветление на човек.

С продължителна практика медитацията освобождава всяко нервно напрежение, което се появява от ежедневните човешки дейности, отваряйки сетивата на човек. Така човек може да реагира по балансиран и спокоен начин на неприятни случки и ситуации, без гняв и агресия.

Въпреки че Випасана медитация е разработена като техника от Буда, тя не е предзначена само за будисти.

Хората от различните религии са изпитали ползите от тази медитация и не са открили никакъв конфликт със своята религиозна принадлежност.

Техниката работи на презумпцията, че всички хора споделят едни и същи проблеми. Тази техника, може да премахне нервност и други ментални проблеми, защото повечето от тях имат универсално решение.

Випасана медитация и самодисциплина

Не е лесен процесът на самолечение чрез самоанализ и затова е необходимо усилена практика и дисциплина. Чрез собствените си усилия обучаемите постигат собствените си резултати. Никой друг не може да направи медитацията вместо тях.

При Випасана медитация се подхожда само с желание за сериозна работа и се спазва дисциплината, която е неразделна част от медитативната практика.

Доказано е, че десет дни е много кратко време, през което човек може да проникне в най-дълбоките нива на подсъзнанието си и да научи как да изкорени комплексите си. Тайната на успеха в този вид медитация е в непрекъснатостта на практиката в усамотение и спазването на определени правила.

Спазването на правилата създава много благоприятна атмосфера за успешно практикуване и резултати, а нарушаването им затруднява практикуването.

Как се практикува Випасана медитация?

  • Подготовка за практикуване в дома

За да бъде извършена Випасана медитация човек трябва да отдели определено време. Идеалното време за започването на медитация е сутрин, когато човек се събуди. Процесът трябва да започне със специален период от време – 15 минути като за начало е добра отправна точка за практикуване на Випасана медитация.

  • Намиране на подходящо място

Необходимо е да бъде намерено тихо място за медитация. Буда дава оказаното място да е под дърво в гората или на много тихо и изолирано място. Важното е човек да бъде някъде, където да се чувства удобно и далеч от възможно повече разсейвания. Човек може да бъде в стая, изолирана от съседни стаи или отвън.

Стаята трябва да бъде отворена, светла и с много пространство. Неосветената стая може да навреди на процеса. Човек не трябва да се опитва да звукоизолира местоположението. Наличието на някои външни звуци може действително да помогне на процеса.

  • Заставане в удобна позиция

Човек е необходимо да седне в удобна позиция. След това трябва да седне с изправена позиция на гръбнака с приблизително 90 градусов ъгъл и да кръстоса краката си. Медитиращият трябва да знае, че седенето за дълъг период от време с извит гръб може да причини болка или умора и да отвлече вниманието му от медитационния процес. Ако човек има проблеми с гърба и не му е удобно да стои с кръстосани крака, тогава използването на стол може да помогне на медитиращия да застане в правилно положение.

  • Затваряне на очите за медитация

След като човек седне и намери удобната си позиция, трябва да затвори очи и да започне да се отпуска. Тази дейност ще помогне да се намали разсейването и да се съсредоточи върху отпускането.

  • Дихателен процес

Нужно е да се промени начина, по който човек диша. Човек трябва да диша естествено и да мисли за пътя на дишането, който се движи от ноздрите, надолу по гърдите, преминавайки през белите дробове и корема.

  • Осъзнаване на различните усещания по време на процеса на дишане

По време на този процес човек усеща как гърдите и коремът му се издигат и спускат. При дишането не трябва да се разделят движенията. Понякога поставянето на дланта върху корема помага на човек да се фокусира върху дишането.

  • Визуализиране на издигането и падането на корема

Човек не трябва да се фокусира върху мускулите или корема. Трябва да помисли за движението отвън на корема, да добие представа за движението напред и назад, от началната и крайната точка.

  • Задаване на минимум време за випасана медитация

Ако умът играе трикове за спирането на практиката, може предварително да се зададе период от време в който ще се прави и след като този период свърши се приключва с практиката. За избягване на вътрешното отвличане на вниманието, човек може първоначално да медитира само за една минута на ден без разсейване. Човек трябва да се съсредоточи единствено върху покачването или падане на корема при дихателния процес.

Ако статията Випасана медитация ви е харесала, може да я споделите в социалните мрежи.

Благодаря!

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg

Източници:

  1. https://www.insightmeditation.org/#!blank/lxk1l
  2. https://www.budsas.org/ebud/ebmed012.htm
  3. https://www.suttama.dhamma.org/shared-pages/understanding-the-technique-and-its-code-of-discipline/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *