blog

Емоции и здраве

 

Искаш ли да управляваш своите емоции и да бъдеш здрав?

Ако е така, прочети тази кратка статия Емоции и Здраве, която ще ти даде основни насоки за да постигнеш това, което търсиш.

 

Как емоциите въздействат на физическото здраве?

емоции и здравеМислите, чувствата и действията въздействат върху човешкото тяло. Това е вид връзка между тялото и съзнанието.

Когато човек е подложен на стрес, това води до тревожност и безпокойство, а реакциите в тялото подсказват, че нещо не е наред. Необходимо е някаква промяна!

Например, негативните емоции могат да доведат до повишаване на кръвното налягане, нервен стомах, учестено дишане, сърцебиене, изпотяване и т.н.

 

Какви емоции могат да повлияят върху физическото здраве?

Нещата, които се случват в житейския ти път, могат да нарушат емоционалната стабилност. Силни емоции като стрес, неудовлетвореност и потиснатост се появят както във време на искана промяна към по-добро, така и в стресови и нежелани ситуации.

Такива емоции се включват при някоя от следните ситуации:

  • Когато бъдеш освободен от работното си място
  • Когато твоето дете напусне дома, за да учи
  • Когато любимият човек напусне този свят завинаги
  • Когато се развеждаш или се жениш
  • Когато се тревожиш за заболяване или операция
  • Когато се насърчава твоята заетост на работното място
  • Когато трябва да се справиш с различни финансови проблеми
  • Когато трябва да се преместиш в нов дом
  • Когато очакваш раждане на дете

 

Как да повлияем благоприятно на своето физическо и емоционално здраве?

Съществуват много начини за подобряване на емоционалното здраве, но първо трябва да разпознаем емоциите, които влияят негативно в живота ни.

След това трябва да ги подредим по това как ни карат да се чувстваме – тъжни, неудовлетворени или стресирани. После трябва да открием кое ни помага да победим негативните чувства.

Изпробвай следните практики:

  1. Изразявай твоите чувства по подходящ начин

Имай предвид, че твоето семейство и приятели, не биха могли да ти помогнат по подходящ начин за твоя емоционален дисбаланс, защото биха взели страна и дали субективна оценка на твоите емоции. Затова е необходимо да потърсиш специалист за обективна оценка на емоционалното ти състояние.

 

Ако мислиш, че имаш нужда от професионална помощ, може да ми се обадиш на 0879 85 90 58 сега и да си запишеш час за консултация. Колкото по-бързо го направиш  сега  толкова по-бързо ще си помогнеш. Всичко зависи от теб!

 

  1. Живей балансирано

Фокусирай се върху нещата, които са благоприятни в живота ти. Не се задълбочавай върху проблемите в работата, училище или дома, които ти носят негативни емоции. Това не означава да пренебрегнеш проблемите, а да се фокусираш върху позитивните неща в живота си. Може да си направиш дневник, в които да отбелязваш чувствата на радост и спокойствие в твоя живот. Така ще преосмислиш случващото се около теб.

  1. Развивай устойчивостта си

Емоционално устойчивите хора имат способността да се справят със стреса по здравословен начин. Те са научени да поемат стресовите удари по позитивен начин. Това включва социална подкрепа, позитивно мислене, приемане на промените и мислене в перспектива.

  1. Запази съзнанието и тялото си

Релаксиращи методи като медитация, слушане на музика, Тай Чи, Йога, Ци Гун, рисуване водят до постигането на емоционален баланс между тялото и ума.

Медитацията е практика, която помага да управляваш мислите си. Например можеш да правиш упражнения с дишането и тялото си, като техниката Коремно Дишане и по този начин да въздействаш на вегетативната нервна система. Прочети повече в статията Коремно Дишане за Здраве.

  1. Грижи се за себе си

За да имаш добро емоционално здраве, е важно да поддържаш и добро физическо здраве чрез здравословен режим на хранене, достатъчно сън, упражнения за отстраняване на натрупаното нервно напрежение.

Физическата активност е едни от най-добрите начини за подобряване на физическото и психическото здраве. Проучване показва, че правенето на упражнения благоприятства за баланса на хормона ендорфин в мозъка. Дори само десет минути бързо ходене на ден подобряват мисловната бдителност, дават енергия и подобряват настроението. Физическата активност всъщност е движение на мускулите в тялото, които отделят енергия. Така че пробвай!

Доброто хранене е изключително важен фактор за подобряване на физическото и психическото здраве. Балансираната диета трябва да включва достатъчно количество протеини, несъществени мазнини, сложни въглехидрати, витамини, минерали и вода. Храната, която поемаш влияе на развитието, управлението и предпазването на умственото ти здраве. Затова избирай внимателно храната си!

Пушенето влияе негативно както на физическото, така и на емоционалното ти здраве. Много хора с емоционални проблеми вярват, че пушейки отдалечават тези негативни симптоми, но всъщност ефектът е краткосрочен. Никотинът в цигарите се намесва в химическия състав на мозъка. Допаминът като химическото вещество влияе позитивно на емоциите. Често той е в по-ниски стойности при хора в депресивни състояния. Никотинът увеличава нивото на допамин в мозъка, но възпрепятства естественото производство на веществото (допамин) в човешкия организъм. След дълго време човек изпитва нужда от все повече и повече никотин с цел да повтори усещането на позитивните емоции.

 

Как да предизвикаш положителни Емоции за Здраве ?

Проучвания доказват, че позитивно предразположените хора подобряват качеството си на живот и здравословното си състояние. Ако все още се чувстваш подтиснат, прави неща, които те карат да се чувстваш щастлив.

  • Щастието идва от това, което правиш, затова се впусни и живей!
  • Спомените от изживяното остават. Науката също подкрепя това. Известно е, че хората извличат повече щастие в дългосрочен план от преживяване като ваканция, отколкото в материални придобивки.
  • Щастието е тук и сега. Миналото си е минало и то не може да бъде променено. Ти не можеш да изтриеш настоящето си щастие и позитивните емоции, като съжаляваш и страдаш по миналото.
  • Научи се да се адаптираш към по-добро за по-дълго време. Хората, които се променят и адаптират с глобалните промени се справят по-добре. Това е част от това да се вълнуваш от новите възможности, вместо да изпитваш страх.
  • Винаги помагай на другите. Така създаваш здрави връзки и взаимоотношения с хората около теб.
  • Не спирай да се учиш през целия си живот. Това ти помага да останеш ангажиран към живота и да приемаш промените по-лесно и осъзнато.

Ако статията Емоции и Здраве ти е харесала, може да я споделиш в социалните мрежи сега!

 

Милен Петров

НЛП Терапевт

0879 85 90 58

info@nlptherapy.bg