blogЗАВИСИМОСТИ

Зависимост

В тази кратка статия д-р Джъд Брюър обяснява много добре за работата на мозъка, формирането на навиците и възникването на различни видове зависимости.

Какво е зависимост?

Всяко пристрастяване или зависимост е регулярно правене на нещо, въпреки неблагоприятните последици от него. То не се ограничава само до прием на разни субстанции като алкохол, цигари и други видове наркотични вещества, а също може да включва и дейности като хазарт, пазаруване, правене на секс, сърфиране в интернет и социалните мрежи, цъкане на видео игри и т.н.

Причини и Механизъм за възникване на всяка една Зависимост

зависимост - човек с окови

Зад всичко това стои един единствен мозъчен механизъм, наричащ се „система за възнаграждение“.

В основата и е невротрансмитера допамин, който е отговорен за паметта, ученето, мотивацията, както и е свързан с изпитването на хубави екстатични усещания.

Като пример ще дам праисторическия човек, който в миналото е търсел храна. Когато намери нещо по-питателно и висококалорично, мозъкът отделя повече допамин. По този начин човекът изпитва хубави усещания, запомня какво е ял, къде го е намерил и като резултат вече знае, къде може да открие тази висококалоричната храна, която винаги е за предпочитане, защото би му дала по-голям енергиен запас.

Може да се каже, че механизмът включва три неща: стимул, действие, награда.

В случая с праисторическия човек стимулът е храната, която вижда, действието е яденето, наградата е хубавото усещане от засищането. Така в годините на глад и оскъдица този механизъм ни е помогнал изключително много, за да оцелеем (помнейки коя храна е по-питателна и къде може да я намерим).

Защо го правим?

В наши дни с изобилието от храна и най-вече наличието на много силно рафинирани и висококалорични храни, положението е бедствено.

Но освен излишното трупане на килограми, идва и момента с емоционалното хранене, използващо същата система за възнаграждение. Винаги когато почувстваме тъга или самота, това ни действа като стимул, който ни кара да ядем нещо висококалорично, защото вече знаем, че така ще се почувстваме по-добре.

Така вместо да следваме естествения сигнал от стомаха, когато сме гладни, ние следваме емоционалните усещания и попадаме в тази верига, която временно ни утешава, но в дългосрочен план може да ни навреди.

Всекидневното емоционално хранене (а и другите дейности, които споменах по горе) притъпява неприятните усещания, но това не помага с приемането на ситуацията и разумното решаване на проблема, който ги е предизвикал, освен това в случая с храненето в дългосрочен план се увеличава риска от влошаване на здравословното състояние.

Двете части на мозъка от които зависи да имаме зависимост

Най условно можем да разделим мозъка на две части – „стар“ мозък и „нов“ мозък.

„Старият“ е свързан с поддържането на основни жизнени функции и е отговорен за оцеляването, „новият“ (неокортекса и в частност префронталния кортекс) е свързан с когнитивните функции, мисленето, ученето, въображението.

Когато учим нови неща използваме „новия“ мозък, но когато ги усвоим, най-често започваме да ги правим без да мислим, все едно сме на автопилот (тогава се включва „стария“ мозък).

Представете си какво би било, ако всяка сутрин трябваше да се учим да ходим, да говорим, да четем. Така заучавайки разни неща, формирайки определени навици, които в дългосрочен план са зловредни, възникват пристрастявания.

Лечение на зависимост

Има различни методи за справяне с тях, като най-популярните са чрез силата на мисълта /волята/, заместването им с друг ползотворен навик и избор на подходяща околна среда, в която да няма стимули за зловредни деяния.

Тези методи дават добри резултати при зависимост, но не са напълно достатъчни за дългосрочното премахване на силното желание, което е причината за зловредното поведение. Това е така, защото те използват тази „нова” част от мозъка в префронталния кортекс, в която може да се каже, че се намира нашата интелигентност.

И поради тази причина всеки, които иска да преодолее проблема със своята зависимост е необходимо да работи с НЛП Терапевт, който знае как чрез НЛП техники на подсъзнателно ниво да осъществи тази желана промяна.

Ако имате проблем със зависимостта и искате да го разрешите, може да се обадите на НЛП Терапия с Милен Петров и да зададете своите въпроси на телефон 0879859058

В спокойна среда ние можем да мислим критично и да разграничим полезното от вредното и така да се въздържим, но когато човек е стресиран, ядосан, изморен, недоспал, гладен и т.н., тази част на мозъка изключва и ние минаваме на автопилот, действайки без да мислим разумно. Така силата на волята не е достатъчна в дългосрочен план.

Смяната на средата също не е достатъчно условие, защото винаги може да изскочи отнякъде някакъв стимул, който да ни подлъже.

Заменянето на един навик с друг дава много добри резултати, но в дългосрочен план също може да не сработи. Ние се пристрастяваме към неща, които ни карат да се чувстваме добре или които притъпяват и намалят неприятните усещания. Това е характерно за всеки жив организъм – да търси приятното (храна, подходяща среда, размножаване) и да избягва неприятно (различни видове опасности).

Оцеляването зависи от това и за него е отговорен „стария” мозък. Така опитвайки се да заменим една зависимост с друга, ние сме водени единствено от силно желание за бягство от неприятното и стремеж към приятното, но за да има дългосрочен успех е важно да работим със самия корен на проблем, а именно това силно желание.

Когато тези методи се комбинират с практикуването на осъзнатост (т.н. осъзнаваща медитация – майндфулнес, при която човек безпристрастно и внимателно наблюдава случващото се в момента.), тогава има най-голям шанс да се изоставят зловредните навици.

Осъзнатостта ни помага като преоценява наградата от системата за възнаграждение. Винаги, когато правим нещо ние пазим спомен за усещанията от него („наградата”). Но много често не сме напълно съзнателни за цялостния ефект от наградата.

Например като ядем висококалорични боклуци, моментно се чувстваме добре, но после се чувстваме зле, било заради наднорменото тегло, било заради разни здравословни проблеми. Също така, когато ядем примерно някакъв сладкиш, първото парче е изключително вкусно, но всяко следващо ни доставя много по-малко удоволствие от първото, така включвайки осъзнатост за усещанията и оценявайки ги във всеки един момент, ние преоценяваме наградата и шанса да преядем намаля.

Така в паметта се съхранява новата стойност на наградата и когато тя намалее, следващия път при наличен стимул апетитът за наградата ще е по-малък.

Още един пример е пушенето на цигари. Това е доста неприятна зависимост.

Първият път, когато някой е пробвал, тялото му е казало не, защото не е било вкусно и приятно, но тогава стимул са ни били някакви хора, които харесваме и за да бъдем с тях и като тях, сме започнали да пушим. В следствие на това и на пристрастяващия им ефект сме го превърнали в зловреден навик, но ако включим осъзнатост при пушенето, всеки път, когато си дръпваме да усещаме осъзнато гадния аромат, оценявайки така всяко пушене, стойността на наградата ще започне да спада.

Тук идва и момента със заменянето на един навик с друг. Трябва да намерим нещо ползотворно, което ни кара да се чувстваме добре. Най-доброто, което може да намерим е самата осъзнатост. Тя ни помага да изследваме неосъдително моментната действителност и ако съумеем да го направим със завидна доза любопитство, тогава човек се изпълва с енергия и започва да се чувства добре.

За пример мога да дам четенето на много интересна книга, дори да е станало късно, ако сте много любопитен какво се случва в книгата, то тогава ви идва енергия и може да стоите буден цяла нощ. Това е така, защото когато очакваме да се случи нещо интересно се отделя допамин.

Важното в случая е да практикуваме осъзнатост с голяма доза любопитство. Да бъдем с отворен ум, а непредубедени и незаинтересовани, постоянно да си задаваме въпроси за случващото се, какви са усещанията от него, как го чувстваме физически, къде го чувстваме, какви пориви и реакции възникват в ума ни и тн.

Безпристрастно и любопитно наблюдаване на случващото се, без да се пускаме по първосигналната реакция. По такъв начин осъзнаващата медитация – майндфулнес би могла да ни е от полза, както за преоценяване на наградата от различните стимули (намалявайки апетита към вредните), така и като стимул сама по себе си, който да ни помогне с изграждането на нови благотворни навици.

Ако и Вие  искате,  като всички останали да сте свободни от своята зависимост – ОБАДЕТЕ СЕ СЕГА на Милен Петров – НЛП Терапевт и Консултант на телефон 0879859058 за да разберете за невероятните възможности, които предлага метода НЛП.

превод от английски: Христо Христов