blog

Имунна система

Всеки е чувал за имунната система, но реално колко знаем за нея?

Има основателна причина да знаем повече за имунната ни система, защото когато узнаем всичко, което тя прави за нас и как ежедневните ни дейности я засягат, може да и помогнем за поддържане на нейното правилно функциониране.

имунна системаНашата имунна система:

  1. се грижи за нас: Имунната система работи, за да унищожи вредните микроби и други нашественици, които нямат работа в тялото ни. Например, ако вдишваме вирус на някаква настинка или грип през носа, имунната система засича този вирус и го убива, така че той да не ни причини тежко разболяване. Това обаче отнема време и понякога трябва да и помогнем с лекарство, за да се получи възстановяване на имунната система, но процесът е крайъгълният камък на превенцията.
  2. се разстройва, когато сме под стрес: Направете всичко възможно, за да опитомите стреса. Когато сме притеснени и нервни, имунната ни система не работи така, както го прави, когато сме уверени и спокойни. Ако не умеем да се справяме по-лесно със стреса има по-голяма вероятността да се разболеем.
  3. разполага с редица агенти в готовност за защита: Имунната система е най-сложната система в тялото. Състои се от органи и клетки, включително:
  • нашите сливиците
  • храносмилателната система
  • нашия костен мозък
  • нашата кожа
  • нашите лимфни възли
  • далакът
  • тънката кожа от вътрешната страна на носа, гърлото и гениталиите

Всички те помагат на имунна система като я подхранват, така че да поддържа тялото ни здраво.

  1. се учи от миналото си и помни: Всеки човек е роден с определено ниво на защита или така известния „имунитет“. Но това може да се промени. Помислете за бебетата или малките деца, които често страдат от настинки, болки в ушите или други леки заболявания. Тяхната имунна система е създадена с определена „банка“ от антитела. Когато са изложени на вирус, имунната система произвежда нови антитела и това им дава възможност да се преборят по-ефективно с бъдещите нашественици.

Разпространеното мнение в медицинските среди е, че ваксините работят на същия принцип. Те засягат имунната ни система чрез въвеждане в тялото ни на малка доза от определен вируса – обикновено убит или отслабен. Нашето тяло прави антитела в отговор, които предпазват от заплахи като морбили, магарешка кашлица, грип или менингит. След това, когато сме в реален контакт с този вирус в ежедневния си живот, имунната система се задейства, защото вече познава вируса, така че ние да не се разболеем.

  1. с напредване на възрастта имунната система се променя: С напредването на възрастта имунната система може да бъде по-малко ефективна. Това може да увеличи вероятността да се разболеем или да се заразим с инфекции. Тогава е и по-вероятно да развиеем автоимунно заболяване като ревматоиден артрит или дори някои видове рак.

Как да заздравим работата на нашата имунна система?

Класическите неща, които пазят сърцето, мозъка, костите и останалата част от тялото ни в добро състояние,  също са добри и за имунната ни система:

  • Яжте питателни храни
  • Останете физически активни
  • Поддържайте оптимално тегло
  • Не пушете

Ако пиете алкохол, правете го умерено и с мярка. Прекомерната консумация уврежда имунната система и увеличава уязвимостта към белодробни инфекции. Старайте се да получавате достатъчно количество сън и работете целенасочено за управление и контрол над стреса. Лишаването от сън и претоварването със стрес увеличава нивата на хормона кортизол, а продължителното му повишаване може да потисне имунната функция. Спрете пушенето. Тютюневия дим повишава риска от бронхит и пневмония и инфекции на средното ухо, особено при децата.

Ако сте подложени на стрес или имате зависимости, може да се обадите на 0879859058 за да разберете как НЛП може да ви помогне.

Яжте много полезни храни за да осигурите на тялото необходимите му хранителни вещества. Такива могат да бъдат – пресни зеленчуци, плодове, ядки и семена, които ще предоставят на тялото ви хранителни вещества, от копито се нуждае имунната ви система. Помислете за  прием на пробиотици.

Старайте се да се излагате на слънчева светлина за да може тялото да произвежда витамин D. През лятото, излагане за 10-15 минути е достатъчно. През зимните месеци – от ноември до февруари, е добре да се приемат добавки и някои храни, които съдържат този витамин. Ниските нива на витамин D носят по-голям риск от респираторни инфекции.

Консумирайте чесън. Чесънът е широкоспектърен антимикробен агент и имунен ускорител. Тъй като топлината деактивира ключова активна съставка в него, е добре да го добавяте към храните точно преди сервиране.

Яжте и лечебни гъби като мейтаке и шийтаке. Едно скорошно проучване показа, че концентриран екстракт от шийтаке засилва значително имунната функция при жени с рак на гърдата. Опитайте и билки за подкрепа на имунната система. Ако получите повтарящи се инфекции, обмислете приема на имунно-подкрепящи билки като азиатски женшен, американски женшен или астрагалус. Направете си тинктура от ехинацея.

Ако подозирате проблем с имунната си система, ако страдате често от инфекции, ако чувствате постоянна умора, ако не можете да спите, ако не се храните пълноценно и не се движите, се обърнете към специалист, който да проучи здравословното ви състояние и ви насочи какви мерки да вземете за имунните си функции.

Ако сте подложени на стрес и вашата имунна система страда, може да се обадите на 0879859058 за да разберете как НЛП Терапия може да помогне и на вас.

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg