blogПАНИК АТАКИ

Какво е Паник Атака?

Внезапната и рязка поява на страх, чувство на притеснение и неудобство могат да са причинени от паник атака /ПА/. Този вид неприятно усещане може да има различна продължителност във времето и да бъде провокирано от различни събития.

Понякога за кратко време един човек, може да се заблуди, че има паническа атака, ако изпита високо ниво на тревожност. А друг може и да не разбере, че е преживял ПА, тъй като е имал незначителен брой симптоми, за да бъде определено това състояние като паник атака.

Всеки от случаите е строго индивидуален. И е необходимо да се прави разграничение между състоянието на ПА и състоянието тревожност. Тези две състояния се различават. Човек може да има високо ниво на тревожност, но да не получава ПА. Такива състояния обикновено психиатрите диагностицират с наименованието Генерализирана тревожност.

Мъжете получават много по-рядко паник атаки, докато при жените е по-често срещано.

Също така паник атаките могат да попречат на ежедневните дейности на човек. Положителен факт е, че лечението може да помогне на всеки, който иска да има по-малко симптоми или дори да изчезнат завинаги. В моята практика на терапевт стотици пъти съм бил свидетел на това как хората се променят пред очите ми и се чувстват както са се чувствали преди да се появят симптомите. Което е чудесно.

Но за това ще прочетете в края на статията. Приятно четене!

жена с паник атака

Разликата между ПА и високо ниво на тревожност

При високото ниво на тревожност човек може да изпита неприятно усещане в стомаха и по-ускорен сърдечен пулс. Тези усещания не са дълготрайни – появяват се и изчезват за няколко минути. При паник атаката интензивността на тези усещания е много по-силна и се разпростира в по-дълъг период от време. В тези случаи се налага терапия с НЛП Терапевт.

Разликата между ПА и паническо разстройство

Както вече прочетохте, ПА е усещане, свързано с интензивен страх, който е придружен от виене на свят, силно сърцебиене и задух.

/прочети: Затруднено дишане при Паник Атаки/

Обикновено тези усещания са извън контрола на човек. И той колкото и да се опитва да ги контролира е обречен на провал, защото няма контрол върху своята вегетативна нервна система. При подобни усещания в съзнанието на човек се появява чувство, че е на път да умре /Страх от смъртта/. Много често пристъпите са с продължителност между 5 и 20 минути. Ако тeзи усещания продължат няколко часа или се повтарят през определен интервал от време, например през 10 минути, тогава се касае за паническо  разстройство.

Какво се случва в МОЗЪКА, когато човек получи Паник Атака?

За да бъде разгледан този въпрос, е необходимо да се разбере психическата причина за появата на паник атаката. Появата на паническите симптоми е най-вече свързана със защитна реакция на организма от някаква заплаха. Тя е отговор, високо вграден в мозъка, който иска да се пребори с тревожността, породила се в човешкото съзнание. Доктор  Дейвид Мерил, невролог в Сейнт Джон, определя паническата атака като „да изгасиш алармата на автомобила в отговор на това, че е блъснат“.

Важен елемент за обработка на информацията в мозъка е амигдалата. Тя създава вида на паническата реакция. Когато даден човек има ПА, амигдалата може да бъде многократно активна. През 2010 г. доктор Израел Либерзон и доктор Лиза Шин от Neuropsychopharmacology констатират, че амигдалата не е единствената част от мозъка, която е отговорна за появата на паник атаки. Те определят с оглед на невроциркулаторните модели, че свръхчувствителния хипокампус, мозъчните стволови структури, амигдалата и таламуса също са отговорни за появата на паник атаки. Те допълват, че според тези модели фронталната кора, която има за цел да инхибира амигдалата или да спре нейната дейност (на амигладата), не изпълнява дейността си добре.

Причини за появата на Паник Атака

Причините за появата на паник атаки в определени случаи са лесно разбираеми, а в други – не толкова.

Най-често те се появяват след определено житейско драматично събитие, което се е развило в посттравматично разстройство. В някои случаи първоначално не биха могли да се открият двигателите за появата на паник атаки, но могат да предизвикат първоначални симптоми.

Паническата атака може да бъде в резултат от появата на екстремни чувства на стрес, безпокойство или страх. Обикновено тези мисли в човешкото съзнание водят до следващи, които подхранват чувството на безпокойство.

Появата на страх може да бъде породен от самия страх. Първата паник атака може да бъде породена от определена вътрешна емоционална тревожност, но съществува и страх от появата на повторна атака.

Това може да доведе до психично увреждане на човешкото съзнание. Доктор Розенщайн нарича това психично заболяване – „страх от самия страх“.

Той пише, че „соматичната реакция на организма към страха е абсолютно идентична с тази на вълнението, т.е. емоциите, които са свързани с тези реакции – в случая неприятни/приятни – са диктуващи „преживяването“.

 

Симптоми при появата на паник атака

Съществуват голям брой симптоми и комбинации от симптоми при появата на ПА.

Сърцебиенето е един често срещан симптом. Той е свързан с ускорен пулс при високи нива на адреналин, което се усеща като тревожност. Възможно е усещане на болка в гърдите, придружени с болки в стомаха.

Други сериозни симптоми са прегряването или втрисането /топли и студени вълни/, замаяността, треперенето и потенето, задушаване, припадъци и чувство на глад. Ако са в комбинация, човек може да е сигурен, че става дума за паник атака.

Деперсонализация и усещането за загуба на връзка с реалността, усещане за изтръпване (паратезия) също могат да бъдат признаци за ПА.

Човек може да почувства панически пристъп, когато чувства тревога, стрес или да е в напълно спокойно състояние. Пристъпите могат да бъдат в резултат на друго психическо разстройство. Например, ако човек прави опити да игнорира принуда от някого другиго, той може да изпита ПА.

Повече за симптомите при ПА, може да прочетете в статията: Паник Атака СИМПТОМИ

Как човек да се справи с паник атаките

Съществуват 6 метода, с които всеки може да се справи със страха си от появата на ПА.

  1. Предизвикай себе си.

Един от начините е, човек сам да предизвика симптомите на страх извън контекста на паническата атака. По този начин той ще спре да ги възприема като опасни. Ще подтикне тялото си да се справя с тях съзнателно. Ето и няколко трика:

  • Ако човек се притеснява от ускорен пулс, може да опита с бягаща пътека;
  • Ако изпитва чувство на замаяност, може да седне на въртящ се стол и да се върти;
  • Ако се задушава, може да диша през бъркалка за кафе;
  • Ако човек се притеснява от прегряване, може да тренира в гореща стая.
  1. Практика предизвикваща усилване на действието на паническата атака

Когато човек започне да изпитва паник атака, той може да спре цикъла от симптоми чрез повишаване на ескалацията, например ако изпита изтръпване, силният удар може да спре самата ПА.

  1. Необходимо е да се разбере, че тревожността не е реалност

Тълкуването на безпокойството не трябва да се тълкува като нещо опасно, а като нещо досадно, с което човек се е справял и преди. Човек не трябва да забравя, че може да се справи отново.

  1. Човек трябва да атакува мислите за ПА с нови мисли

Ако даден човек разпознае симптомите на паник атаката, той не трябва да вкарва в главата си мисли като това, че умира и полудява, а да смени негативните мисли с позитивни.

  1. Човек трябва да предизвиква страховете си

Ако човек изпитва страх да не получи паник атака в претъпкан киносалон или във фитнеса, е добре да  предизвика себе си, например да отиде на театър, първоначално на ред близък до изхода, а с всеки следващ път да влиза все по-навътре в залата. Или ако човек изпитва страх да влезе във фитнеса, трябва да предизвиква себе си с упражнения, които биха довели до усещания близки до ПА, например джогинг.

  1. Човек не трябва да спира да опитва нови неща

Човек не бива да се ограничава в опитването на нови неща. Например даден човек може да изпита ПА, ако плува с акули, но простички неща като посещение на ресторант, преминаване на паркинг или ходенето на кино не са повод за притеснение и за поява на паник атака. Затова всеки ден човек трябва да предизвиква себе си с малки крачки. Факт е, че безпокойството ще се повиши, когато нещо, от което  човек се страхува, се прави за първи път, но тревогата трябва да бъде преодоляна.

Разбира се много по лесния вариант за справяне с ПА е да се посети специалист, който има опит с преодоляването и лечението на тревожни състояния.

Ако желаете Да преодолеете своите симптоми, може да си запазите час за консултация с НЛП Терапевта Милен Петров  сега  на телефон 0879859058 или на е-мейл: info@nlptherapy.bg

Благодаря, че прочетохте статията до край!

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg

 

Източници:

  1. https://www.betterhelp.com/advice/panic-attacks/what-causes-panic-attacks-and-how-can-you-stop-them/
  2. https://myhealth.alberta.ca/Health/pages/conditions.aspx?hwid=hw53796
  3. https://www.tonyrobbins.com/mental-health/what-is-panic-attack/
  4. https://www.sacap.edu.za/blog/psychology/panic-attacks/
  5. https://www.quickanddirtytips.com/health-fitness/mental-health/6-ways-to-deal-with-panic-attacks

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *