blog

Как да изградим добро емоционално здраве

Термина емоционално здраве не е еднозначен с термина психично здраве. Макар и двата термина да се използват взаимнозаменяемо, емоционалното здраве се фокусира върху това да сме в унисон с нашите емоции, чувства и автентичност.

Доброто емоционално здраве е основния аспект за насърчаване на устойчивостта, самосъзнанието и цялостното удовлетворение от живота, който водим.

Това не означава винаги да сте щастливи и свободни от негативни мисли. Става въпрос за способността и умението да управляваме своите ресурси чрез които да се справим с възходите и паденията в ежедневния живот.

емоционално здраве

Как да разберем, че сме в добро емоционално здраве?

Тук ще ви запозная с някои най-често срещаните примери:

  • Бъдете осъзнати какви емоции възникват, които ви разстройват

Например, може да не се чувствате добре в компанията на някой който ви е обидил или наранил в миналото. Или може на работното място да не се чувствате добре, когато комуникирате със някой свой колега или началник. Когато сте осъзнати, разбирате кое или кой предизвикват във вас неподходяща емоция и съответно да направите избор да не се подавате на тази негативна емоция.

  • Наблюдавайте своя вътрешен глас /диалог/

Необходимо е да наблюдавате какви мисли преминават през главата ви, които ви карат да се чувствате зле и тревожни.

Например, когато разберете, че мислите негативно, може да се попитате:

„Ако детето ми, партньорът или най-добрият ми приятел ми говореха по този начин, как бих отговорил?“

  • Любопитство

Емоционалното здраве е във възход, когато се интересувате от мислите, чувствата и действията си.

Важно е да може да бъдете осъзнати и да се запитате: „Защо реагирам по този начин?“ или „Какво е моето минало, което ме кара да реагирам по този начин в тази ситуация или човек.“

Защо е толкова важно емоционалното здраве?

Работата върху нашето емоционално здраве е също толкова важна, колкото и грижата за нашето физическо тяло. Когато изглеждаме добре, ние се чувстваме добре. Същото е с нашите емоции, когато имаме положителни емоции те ни карат да се чувстваме добре. Всичко е много просто!

Всичко това ще ви даде да имате:

  • Устойчивост на силен стрес. Емоционалния стрес ви прави по-уязвими към физически заболявания, защото въздейства върху именната ви система.
  • По-близки взаимоотношения с хората във вашето обкръжение. Когато имате умения да управлявате емоциите си, е по-лесно да се свързвате с другите и да проявите повече съпричастност и състрадание. Освен това вие сте по-способни да излизате по-лесно от негативни ситуации и ненужни спорове.
  • По-висока самооценка. Вашите мисли, чувства и преживявания влияят върху начина, по който се чувствате към себе си. Доброто емоционално здраве ви помага да видите най-доброто в себе си, въпреки ежедневните предизвикателства в живота ви.
  • Повече енергия. Наличието на положителни мисли ви кара да се чувствате по-енергични и ви помага да се съсредоточите и мислите по-ясно, докато лошото емоционално здраве изтощава умствените ви ресурси и води до изтощение.

Как мога да подобря своето емоционално здраве?

Емоционалното здраве е по-скоро процес, отколкото цел. И има вероятност вече да правите някои неща, които помагат за укрепване на емоционалното ви здраве.

Докато четете тези съвети, не забравяйте, че емоционалното здраве не винаги е да сте в добро настроение. Става въпрос за това да сте подготвени психически за справяне със всичко което се случва в живота ви – и доброто и лошото и всичко помежду им.

  • Практики за емоционално здраве

Емоциите понякога могат и да ни бъдат полезни, но най-важното е да се научите как да се справяте с негативните ситуации.

Такива практики могат да бъдат:

 

  • Физически упражнения

Ако сте претоварени от стрес на работното място или у дома, редовната физическа активност, като практикуване на йога, ци гун, спорт или разходки сред природата, могат да бъдат чудесно средство за намаляване на стреса.

Отделяйте по 30 минути на ден за физическа активност. Ако нямате време, намерете 10 или 15 минути за бързо аеробно натоварване, което ще изгори натрупания адреналин в тялото, който е една от причините да изпитвате тревожност.

  • Подобряване на социалните връзки

Връзките ви с другите могат да имат мощни ефекти върху вашето емоционално и физическо здраве. Поддържането на здрава връзка с любимите хора, може да ви осигури подкрепа, когато преживявате трудна ситуация.

Моя съвет е да прекарвате време с близки приятели и членовете на семейството.

  • Практикувайте майндфулнес

Майндфулнес практиката идва от будизма и е свързана с настоящето – тук и сега. Тя е много проста техника и ни учи да се съсредоточаваме в едно единствено нещо, което правим в настоящия момент. Така даваме възможност на мозъка да почива. Например такава дейност може да бъде някаква домакинска работа или нещо, което ви харесва да правите. Идеята е да се концентрирате върху него в продължение на някаква част от деня.

  • Спете достатъчно и имайте качествен сън

Редовното недоспиване ви прави по-уязвими на стрес и тревожност.

Установено е, че лишаването от сън води до по-повтарящи се натрапчиви мисли. Прекаленото недоспиване може да ви направи емоционално нестабилни и избухливи. Това може да повлияе върху вашите взаимоотношения с хората около вашето обкръжение.

Изградете си полезния навик да си лягате всяка вечер по едно и също време и да спите достатъчно часове. Така ще дадете възможност на тялото да си почине физически и психически.

В обобщение може да се заключи, че доброто емоционално здраве е от решаващо значение за цялостното ви благополучие и настроение. Ако мислите положително – това ще се отрази и на вашите емоции. Добрите взаимоотношения с най-близките ви и достатъчно пълноценния сън са от решаващо значение.

Но ако не успявате сами да се справите със емоциите, които са предизвикани от конкретна ситуация или човек, може би е време да помислите за работа с НЛП Терапевт или друг специалист за психично здраве.

Обадите се  сега  на телефон 0879859058 за да получите повече информация относно НЛП терапията и как тя може да ви помогне.

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg

 

Източници:

www.apa.org/monitor/2012/07-08/ce-corner

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1114432/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *