blog

Когнитивно поведенческа терапия

Когнитивно поведенческата терапия (КПТ) е терапия чрез говорене, чрез която може да решите вашите проблеми чрез промяна в начина, по който се държите и мислите. Тя често се използва за преодоляване на тревожност и депресия, но може да бъде полезна и за други умствени и физически здравословни проблеми.

Как работи Когнитивно поведенческата терапия?

Когнитивно поведенческата терапия КПТ се основава на концепцията, че вашите мисли, чувства, физически усещания и действия са взаимосвързани и че отрицателните мисли и чувства може да ви вкарат в капана на един порочен кръг.

Учи ви как да промените негативните мисли и действия, за да се чувствате по-добре за по-дълъг период от време.

Когнитивно поведенческата терапия се занимава с текущите проблеми, вместо да се фокусира върху въпроси от миналото ви.

Терапията е доказано ефективен начин за лечение на редица различни психични заболявания. В допълнение към депресията или тревожните разстройства, КПТ може да помогне при следните проблеми на хората:

КПТ също понякога може да се използва за лечение на хора с дългосрочни здравословни проблеми като например:

Въпреки че този метод не може да излекува физическите симптоми на тези състояния, той може да помогне на хората да се справят по-добре с техните симптоми.

Какво се случва по време на самите сесии на терапията?

Ако се препоръчва прибягване към Когнитивно поведенческа терапия, обикновено ще се насрочи по една сесия с терапевт седмично. Курсът на лечение трае от 5 до 20 сесии, а всяка сесия е с продължителност от 50 до 60 минути.

По време на сесиите ще работите с вашия терапевт за раздробяване на проблемите ви на отделни части като например вашите мисли, физически чувства и действия.

Вие и вашият терапевт ще анализирате тези области, за да работите, ако те са нереалистични или безполезни и за да се определи какъв е ефектът им за вас.

Целта на когнитивната поведенческата терапия е да ви научи да управлявате своето ежедневие. Това трябва да ви помогне да управлявате вашите проблеми и да спре отрицателното им въздействие върху живота ви, дори и след като курсът на лечение завърши.

Какви са плюсовете и минусите на Когнитивно поведенческата терапия?

Когнитивната поведенческа терапия може да бъде толкова ефективна, колкото и лекарствата при лечение на някои психични проблеми, но тя не може да бъде успешна или подходяща за всички на 100%.

Някои от предимствата на КПТ включват:

  • Полезна е когато лекарствата не са дали резултати.
  • Сравнително кратка терапия в сравнение с психоанализата и други дългосрочни методи.
  • Силно структурираният характер на КПТ означава, че може да се предоставя в различни формати, включително в групи, посредством книги и приложения за самопомощ.
  • Тя ви учи на полезни и практически стратегии, които могат да бъдат използвани в ежедневния живот, дори и след като лечението завърши.

Някои от недостатъците на КПТ включват:

  • Трябва да се ангажирате с процеса, за да получите най-доброто от неговия терапевт, който може да ви помогне и да ви посъветва, но се нуждае от вашето сътрудничество.
  • Изисква се редовно присъствие на сесиите и извършване на допълнителна работа между сеансите, което може да отнеме много от времето ви.
  • Тя може да не е подходяща за хора с по-сложни умствени здравни нужди или затруднения в ученето, тъй като изисква структурирани сеанси..

При КПТ проблемите се разбиват в пет основни области:

  • Ситуации
  • Мисли
  • Емоции
  • Физически чувства
  • Действия

Терапията се основава на концепцията, че тези пет области са взаимосвързани и засягат една от друга. Например вашите мисли в определена ситуация често могат да повлияят на начина, по който се чувствате емоционално и физически, както и какъв отговор ще дадете на случващото се.

Когнитивно поведенческата терапия има за цел да спре отрицателните цикли, които ви карат да се чувствате тревожни и уплашени. Чрез разбивка на проблема на по-малки части, терапията помага да премахнете отрицателните мисли и да подобрите начина, по който се чувствате.

Терапевтът ще задава въпроси за живота ви и случващото се в него. Ако сте загрижени или депресирани, терапевтът ще попита дали терапията пречи на вашето семейство, работа и социален живот.

Ако когнитивно поведенческата терапия изглежда подходяща за вас, терапевтът ще ви запознае с това какво да можете да очаквате от курса на лечение. Ако тя не е подходяща или не се чувствате комфортно от нея, терапевтът може да препоръча алтернативни лечения.

След първоначалния период на оценка, ще започнете да работите с вашия терапевт за разбиване на проблемите на техните отделни съставни части. За да ви помогне с това, вашият терапевт може да поиска от вас да водите дневник на мисловните и поведенческите ви модели. Вие и терапевта ще анализирате вашите мисли, чувства и поведение, за да определите дали те са нереалистични и безполезни.

Вашият терапевт ще се опита да ви помогне да промените тези неприятни мисли и поведение. След като уточните това, което можете да промените, терапевтът ще ви подкани да практикувате тези промени в ежедневния си живот. Може да бъдете помолени да правите някаква  „домашна работа “ между сесиите, за да помогнете на оздравителния процес.

На всяка сесия ще обсъждате с вашия терапевт как сте се почувствали с започването на промените. Специалистът ще бъде в състояние да направи и други предложения, за да ви помогне. Изправени пред страховете и тревогите –  може да ви бъде много трудно.

По време на сесиите, вашият терапевт ще проверява редовно дали сте доволни от напредъка, който правите. Една от най-големите ползи от Когнитивно поведенческата терапия е, че след като курсът е завършен, можете да продължите прилагането на принципите, които сте научили във вашето ежедневие. Това прави малко вероятно повторното връщане на симптомите.

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy