blog

Лечение на анемия

Какво е Анемия?

Анемията е нежелано медицинско състояние, при което хемоглобинът (броят на червените кръвни клетки) е много по-малко от нормалното. При мъжете се появява, когато нивото на червените кръвни клетки е по-малко от 13,5 грама на 100 мл., а  при жените – от 12,0 г. на 100 мл.

Причината за появата на състоянието Анемия е намаляването на производството на червени кръвни клетки, причинено от загубата на кръв (обикновено в резултат на кървене) или разрушаване на червените кръвни клетки.

В дадени случаи това заболяване няма симптоми. Традиционните симптоми на Анемията са: чувство за задух, бърза умора, избледняване, лесна умореност, сърдечни проблеми. Обикновено се диагностицира чрез кръвен тест.

Лечението на анемия е в зависимост от конкретната причина за появата ѝ и вида на анемията.

 

Причини

Една от причините за анемия може да е в следствие от нарушена продължителност на живота на хемоглобина. Нормалният живот на червените кръвни клетки е около 4 месеца. Те се образуват в костния мозък.

Основните причини за анемия са:

  • намалява производството на червени кръвни клетки
  • загубата на кръв
  • умирането на червените кръвни клетки

 

Причините за намалени или дефектни червени кръвни клетки са:

  • Сърповидно-клетъчна анемия – при нея, червените кръвни клетки са бързо разрушими или деформирани
  • Желязо дефицитна анемия – има липса на желязо в кръвта, което води до твърде малко производство на хемоглобин
  • Проблеми с костния мозък
  • Таласемия – болест, при която червените кръвни клетки не могат да растат и зреят правилно
  • Дефицит на Витамин В-9 /фолиева киселина/ и B-12

 

Причините за появата на анемия поради загуба на кръв, могат да бъдат:

  • стомашно-чревни състояния, такива като язви, гастрит, рак или хемороиди
  • използване на нестероидни противовъзпалителни средства, като ибупрофен и аспирин
  • менструално кървене

 

Разграждането на червените кръвни клетки може да се появи от:

  • уголемяване на далака
  • инфекции
  • тежка хипертония
  • протезни сърдечни клапи
  • змийска или паякова отрова
  • токсини, получени от бъбречно или чернодробно заболяване
  • някои лекарства, например, някои антибиотици
  • автоимунна атака, например, поради хемолитична болест
  • нарушения на кръвосъсирването

 

Лечение

лечение на анемияНай-добрия начин за лечение на анемия е промяната в начина на хранене. Най-подходящия хранителен режим включва храни, които са богати на желязо и витамини от група В, необходими за производството на хемоглобин.

В хранителния режим е необходимо да са включени храни, които помагат на тялото да абсорбира желязото, постъпило в организма.

Съществуват два вида желязо в храната: не-хем-желязо и хем-желязо. Хемовото желязо се съдържа в морски дарове, месото и птиците, а нехимичното желязо – в растителните храни и храни, подсилени с желязо. Човешкото тяло може да абсорбира и двата вида желязо, но е доказано, че по-лесно абсорбира хем желязото.

Повечето планове за лечение на анемия изискват от 150 до 200 милиграма желязо дневно. Но е трудно човек да получи това количество желязо само чрез хранене, затова се изисква и прием на хранителни добавки, съдържащи дневната доза желязо в организма. За този вид хранителни добавки ще разберете в края на статията.

Храните, представени по-долу, могат да помогнат за дефицита на желязо в организма:

  • Листните зеленчуци (особено тъмните)

Листните зеленчуци са известни като най-добрия източник на нехимично желязо. Те са: зелени листа от Кейл, зелето, зелените глухарчета, спанакът, зелените салати.

Хранителния режим с ниско съдържание на фолиева киселина може да предизвика фолиево-дефицитна анемия, затова е добре да се приема зелени листа от Кейл, пълнозърнести храни, цитрусови плодове и боб.

С тъмните листни зеленчуци като спанака трябва да се внимава, тъй като имат високо съдържание на оксалати. Оксалатите са съединения, които предотвратяват абсорбцията на нехимично желязо.

  • Месо

Еленското месо, червеното месо и агнешкото са най-добрите източници на хем желязо. Птичето месо има по-малки количества. Комбинацията на месо с храни нехимични железни като листни зеленчуци, може да увеличи усвояването на желязото в организма.

  • Черен дроб

Голяма част от хората не консумират така наречените карантии, но те са добър източник на желязо. Черният дроб е богат на желязо и фолиева киселина. Други богати на желязо органични меса са сърцето, бъбрекът и говеждият език.

  • Морски продукти

Някои морски дарове са добър източник на хем желязо. Черупчести мекотели като скариди, стриди, миди са добри източници.

Рибите, които имат високо съдържание на желязо, са: сардини, риба тон, прясна сьомга, костур и др.

Прясната  или консервирана сьомга е много добър източник на желязо и калций. Калцият се свързва с желязото и намалява неговата абсорбция. Други примери за храни, богати на калций, включват: тофу,  броколи, кефир, кисело мляко, сирене, сурово мляко, сардини.

  • Бобови растения и фасул

Фасулът е добър източник на желязо както за вегетарианци, така и за месоядни. Ето някои опции на бобови храни, богати на желязо: грах, червен боб, нахут, соя, бял боб, лима боб и др.

  • Семена и ядки

Много видове семена и ядки съдържат голямо количество желязо. Те са вкусни и сами или в комбинация със салата или кисело мляко. Ето следните ядки и семена, които съдържат желязо: шам-фъстъци, кедрови ядки, конопени семена, слънчогледови, кашу, тиквени семена. Бадемите са важна част от плана за здравословно хранене. Те съдържат високо съдържание на калций.

И както ви обещах по-горе в статията, сега е момента да ви разкажа за най-добрата хранителна добавка, която съдържа всичко необходимо за пълното лечение на анемията.

Тава е топ продуктът на компания Нова Ера и това е боров прах от Бор Масон. Повече за него може да разберете от статията Боров Прашец или като се обадите сега на телефон 0879859058.

Обадете се сега за да зададете своите въпроси.

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg

 

Източници:

  1. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/anemia
  2. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/iron-deficiency-anemia
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3866658/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3685880/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *