blog

Лечение на анемия

Какво е Анемия?

Анемията е нежелано медицинско състояние, при което хемоглобинът (броят на червените кръвни клетки) е много по-малко от нормалното. При мъжете се появява, когато нивото на червените кръвни клетки е по-малко от 13,5 грама на 100 мл., а  при жените – от 12,0 г. на 100 мл.

Причината за появата на състоянието Анемия е намаляването на производството на червени кръвни клетки, причинено от загубата на кръв (обикновено в резултат на кървене) или разрушаване на червените кръвни клетки.

В дадени случаи това заболяване няма симптоми. Традиционните симптоми на Анемията са: чувство за задух, бърза умора, избледняване, лесна умореност, сърдечни проблеми. Обикновено се диагностицира чрез кръвен тест.

Лечението на анемия е в зависимост от конкретната причина за появата ѝ и вида на анемията.

 

Причини

Една от причините за анемия може да е в следствие от нарушена продължителност на живота на хемоглобина. Нормалният живот на червените кръвни клетки е около 4 месеца. Те се образуват в костния мозък.

Основните причини за анемия са:

  • намалява производството на червени кръвни клетки
  • загубата на кръв
  • умирането на червените кръвни клетки

 

Причините за намалени или дефектни червени кръвни клетки са:

  • Сърповидно-клетъчна анемия – при нея, червените кръвни клетки са бързо разрушими или деформирани
  • Желязо дефицитна анемия – има липса на желязо в кръвта, което води до твърде малко производство на хемоглобин
  • Проблеми с костния мозък
  • Таласемия – болест, при която червените кръвни клетки не могат да растат и зреят правилно
  • Дефицит на Витамин В-9 /фолиева киселина/ и B-12

 

Причините за появата на анемия поради загуба на кръв, могат да бъдат:

  • стомашно-чревни състояния, такива като язви, гастрит, рак или хемороиди
  • използване на нестероидни противовъзпалителни средства, като ибупрофен и аспирин
  • менструално кървене

 

Разграждането на червените кръвни клетки може да се появи от:

  • уголемяване на далака
  • инфекции
  • тежка хипертония
  • протезни сърдечни клапи
  • змийска или паякова отрова
  • токсини, получени от бъбречно или чернодробно заболяване
  • някои лекарства, например, някои антибиотици
  • автоимунна атака, например, поради хемолитична болест
  • нарушения на кръвосъсирването

 

Лечение

лечение на анемияНай-добрия начин за лечение на анемия е промяната в начина на хранене. Най-подходящия хранителен режим включва храни, които са богати на желязо и витамини от група В, необходими за производството на хемоглобин.

В хранителния режим е необходимо да са включени храни, които помагат на тялото да абсорбира желязото, постъпило в организма.

Съществуват два вида желязо в храната: не-хем-желязо и хем-желязо. Хемовото желязо се съдържа в морски дарове, месото и птиците, а нехимичното желязо – в растителните храни и храни, подсилени с желязо. Човешкото тяло може да абсорбира и двата вида желязо, но е доказано, че по-лесно абсорбира хем желязото.

Повечето планове за лечение на анемия изискват от 150 до 200 милиграма желязо дневно. Но е трудно човек да получи това количество желязо само чрез хранене, затова се изисква и прием на хранителни добавки, съдържащи дневната доза желязо в организма. За този вид хранителни добавки ще разберете в края на статията.

Храните, представени по-долу, могат да помогнат за дефицита на желязо в организма:

  • Листните зеленчуци (особено тъмните)

Листните зеленчуци са известни като най-добрия източник на нехимично желязо. Те са: зелени листа от Кейл, зелето, зелените глухарчета, спанакът, зелените салати.

Хранителния режим с ниско съдържание на фолиева киселина може да предизвика фолиево-дефицитна анемия, затова е добре да се приема зелени листа от Кейл, пълнозърнести храни, цитрусови плодове и боб.

С тъмните листни зеленчуци като спанака трябва да се внимава, тъй като имат високо съдържание на оксалати. Оксалатите са съединения, които предотвратяват абсорбцията на нехимично желязо.

  • Месо

Еленското месо, червеното месо и агнешкото  са най-добрите източници на хем желязо. Птичето месо има по-малки количества. Комбинацията на месо с храни нехимични железни като листни зеленчуци, може да увеличи усвояването на желязото в организма.

  • Черен дроб

Голяма част от хората не консумират така наречените карантии, но те са добър източник на желязо. Черният дроб е богат на желязо и фолиева киселина. Други богати на желязо органични меса са сърцето, бъбрекът и говеждият език.

  • Морски продукти

Някои морски дарове са добър източник на хем желязо. Черупчести мекотели като скариди, стриди, миди са добри източници.

Рибите, които имат високо съдържание на желязо, са: сардини, риба тон, прясна сьомга, костур и др.

Прясната  или консервирана сьомга е много добър източник на желязо и калций. Калцият се свързва с желязото и намалява неговата абсорбция. Други примери за храни, богати на калций, включват: тофу,  броколи, кефир, кисело мляко, сирене, сурово мляко, сардини.

  • Бобови растения и фасул

Фасулът е добър източник на желязо както за вегетарианци, така и за месоядни. Ето някои опции на бобови храни, богати на желязо: грах, червен боб, нахут, соя, бял боб, лима боб и др.

  • Семена и ядки

Много видове семена и ядки съдържат голямо количество желязо. Те са вкусни и сами или в комбинация със салата или кисело мляко. Ето следните ядки и семена, които съдържат желязо: шам-фъстъци, кедрови ядки, конопени семена, слънчогледови, кашу, тиквени семена. Бадемите са важна част от плана за здравословно хранене. Те съдържат високо съдържание на калций.

И както ви обещах по-горе в статията, сега е момента да ви разкажа за най-добрата хранителна добавка, която съдържа всичко необходимо за пълното лечение на анемията.

Тава е топ продуктът на компания Нова Ера и това е боров прах от Бор Масон. Повече за него може да разберете от статията Боров Прашец или като се обадите сега на телефон 0879859058.

Обадете се сега и се избавете за винаги от това неприятно състояние.

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg

 

Източници:

  1. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/anemia
  2. https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/iron-deficiency-anemia
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3866658/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3685880/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *