blogТРЕВОЖНОСТ

Техники за справяне със Стреса

Ежедневните проблеми и трудности, могат да доведат до значителни неблагоприятни последици върху човешкото здраве. И поради тази причина реших да напиша статията – Техники за справяне със стреса, защото днес много хора са подложени на стрес и не знаят какво да правят.

Проблемите варират от сравнително лесно преодолими, но и до по-сериозни здравословни, като сърдечни заболявания, нарушен метаболизъм и др.

Състоянието на стрес е често срещано. То може да бъде от ниско степенно до високо степенно. Стресът може да доведе до ниско самочувствие, раздразнителност, постоянна умора, главоболие и до здравни проблеми. Тежката форма може да намали компетентността на човек по дадени въпроси и да направи даденият човек по-малко способен да се справи с проблемите, с които се сблъсква.

Справянето със стреса е изключително важна част от съвременния динамичен начин на живот.

В дадени случаи е невъзможно човек да се отърве от източниците на стрес. Това, което може да направи е да използва техники за намаляване на стреса, които в последствие да превърне в навик.

човек се справя със стреса Ето и някои техники, с които човек може да понижи нивото си на стрес:

  1. Ако даден човек не може да избегне определена стресова ситуация, е необходимо да се опита да я промени.

Често това включва промяна в начина, по който човек общува и работи в ежедневието си. Той би могъл да изразява чувствата си, вместо да ги таи в себе. Трябва да бъде склонен да прави компромиси, но в същото време и да отстоява позицията си. Човек трябва да се научи да управлява времето си по най-ефективния за него начин.

  1. Ако човек не може да промени това, което се случва с него, може да промени себе си.

Човек трябва да се научи да преосмисля проблемите си. Необходимо е да се опита да гледа на неприятните ситуации от по-позитивната им страна и да мисли в перспектива. Стратегията е човек да се съсредоточи върху положителните неща в бъдеще.

  1. Хубаво да се научи да си почива.

Дори 20 минути на ден – грижа за себе си е полезна. Може да се стори трудно на човек да се измъкнете от плачещо бебе, нарастваща сметка за кредит или пък от голям работен проект, но когато си даде разрешение да се оттегли от ежедневните си стресови ситуации за определено време, може да получи нова перспектива и да се почувства по-малко стресиран.

  1. Дишането е основата за намаляване на напрежението.

Нормалното плитко дишане изгаря кислорода в тялото и в мозъка, който засяга кардиопулмонарната и имунна система. В напрегнато положение могат да се направят няколко дълбоки диафрагмени вдишвания. По този начин се изчиства тялото, ума и душата. За повече информация, може да прочетете статиите: Коремно дишане, Правилно дишане и Коремно дишане за здраве.

  1. Научните изследвания подкрепят твърдението, че има големи ползи за здравето при практикуването на определени техники, които водят до успокояването на ума, тялото и душата.

Например човек може да намери удобно и тихо място. На него е необходимо да се фокусира върху от една до пет думи, която/които харесва, и да я повтаря отново и отново. След това може да направи дълбоки диафрагмени вдишвания, навътре и навън и обратното. Човек би могъл да настрои таймер в началото за 10 минути, така че да не се притеснява за времето. Практиката изпраща лечебни хормони в тялото за релаксация и здраве.

  1. Човек трябва да бъде наясно с нездравословни методи за справяне със стреса.

Необходимо е да избягва нездравословните механизми за справяне още от самото начало на стресовата ситуация. Поглеждането към храната, алкохола или наркотиците се превръща в избягването на един проблем и преминаването в друг, който би могъл да излезе извън контрол. По-добре е да се избягват тези нездравословни механизми за справяне със стреса от самото начало и да бъдат намерени добри начини да поддържате стреса под контрол.

  1. Добра практика е воденето на дневник.

Споделянето чрез дневник намалява стреса, като премахва тревогите и мислите. Писането на тревогите, проблемите или мечтите, на лист е един вид техника, чрез която се отделят емоциите от тялото и се запечатват върху хартия.

  1. Изказването на положителни думи към хората могат да повлияят положително на здравето.

Изследвания показват, че всяка мисъл и емоция създава химическо освобождаване на енергия в тялото, което засяга умственото, физическото и духовното здраве на човека. Негативният разговор може да бъде вреден, затова е хубаво да контактувате с положителни хора и да избягвате тези, които ви натоварват.

  1. Приятелствата са силни показатели за психическото, духовното и физическото здраве.

Приятелството не е лукс, а необходимост. То е от съществено значение за баланса между работата, личния живот и здравето. Проучвания показват, че изолацията намалява имунитета и увеличава риска от ранна смърт.

  1. Редовните тренировки, добрият сън и здравословна храна се отразяват положително за справянето със стреса.

Физическата активност играе ключова роля за намаляване и предотвратяване на влиянието на стреса. Човек трябва да отдели време, например най-малко 30 минути за упражнения, по три пъти седмично. Аеробните движения помагат за освобождаването на стреса и напрежението.

Започването на деня с пресни плодове запазва енергията. Храненето с балансирани и питателни ястия през целия ден помагат на ума да остане ясен. Намаляването на кофеина и захарта действа добре на здравето.

Адекватният сън подхранва ума, както и тялото. Чувството за постоянна умора и отпадналост увеличава напрежението и може да ви накара да мислите неадекватно.

  1. Повишаването на вниманието ти върху даден обект помага за намаляване на стреса в организма. Научно доказано е, че вниманието към даден обект и съсредоточаването води до релаксация. За повече информация прочетете за техниката – ТРАТАКА.

 

Управлението на стреса е строго индивидуално. Всеки е различен и реагира по различен начин. Затова човек трябва да намери своята универсална рецепта за справяне със стреса.

За вас преведе:

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg

 

Източници:

  1. https://www.success.com/11-strategies-for-managing-stress/
  2. https://www.apa.org/helpcenter/work-stress
  3. https://www.developgoodhabits.com/dealing-with-stress/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *