blog

Хормони на щастието

Начинът, по който човек се чувства ежедневно зависи от много фактори.

Някои от тях са свързани със събития, които влияят на емоциите. А емоциите естествено могат да бъдат най-разнообразни от ярост и тъга до смях и радост. За жалост понякога човек, може да се чувства тъжен и без видима причина.

Според психолога Соня Любомирска 50% от щастието се дължи на гените; 40% – от възприятията и дейностите и 10% – на обстоятелства. И поради тази причина НЛП може да ви помогне да бъдете щастливи, защото НЛП работи с възприятията, т.е. с това как възприемаме света и всичко, което се случва около нас, но за това какво е НЛП може да прочетете в друга статия – Невро Лингвистично Програмиране.

Много често би могло да се постигне и положително въздействие върху настроението, като се създаде баланс на хормоните, които са свързани с усещане на щастие.

Ако се поддържат оптимални нива на изброените по-долу в статията хормони, ще може да се чувствате наистина добре, защото всичко което се случва в нашия живот се случва на база хормоните, които произвежда тялото.

 

Видове хормони на щастието

хормони на щастието Допамин. Той е силно свързан с „наградите“ в мозъка. Действието на допамина е да се предизвика чувство за щастие и  удоволствие. Вещества и течности, като кокаин, опиум, алкохол, никотин могат да увеличат нивата на допамин, но разбира се има и здравословни начини, чрез които да се увеличат нивата на допамин, за които може да прочетете в статията – Как да увеличите нивата на допамин в мозъка?

Серотонин. Един от най-известните хормони на щастието е серотонинът. Той функционира като невротрансмитер в мозъка и помага на човек да се чувства щастлив, спокоен и полезен. Важно е да се знае, че около 80% от този хормон се произвежда в червата.

Има доза истина в израза „чувствам го в стомаха си“. Човек трудно би се чувствал добре, ако има храносмилателни проблеми. Много често този хормон има връзка с хормона мелатонин.

Мелатонин. Мелатонинът е хормонът на съня. Той действа антагонистично на серетонина. Така че когато единият хормон отиде нагоре, другият – се спуска. Но при някои хора хормоните се движат по грешен начин. Ако това се случи, човек се чувства подтиснат и заспал през по-голямата част от деня, но превъзбуден вечер. Така в организма се създава дисбаланс през целия ден.

Ендорфин. Ендорфинът е хормон който може да повлияе за повишаване на настроението. Той помага да се намали болката, както и човек да се чувства възвишено. Много хора знаят за връзката между ендорфините и физичествите упражнения. Този хормон се стимулира от физическа активност.

Прогестеронът. Прогестеронът влияе на плодовитостта. Той е мощен анти-тревожен агент, антидепресант, и диуретик. Той се създава придимно в яйчниците, но може да се създаде и от надбъбречните жлези.

Тъй като надбъбречните клетки произвеждат хормоните на стреса – кортизол. Хроничният стрес може да предразположи производството на прогестерон в надбъбречната жлеза. Стресът също може да създаде нередовни ановулаторни или овулационни цикли, а при овулация се стимулира увеличаването на прогестерона през втората половина на женския цикъл.

 

Хормонален дисбаланс

В много от случаите щастието не се дължи само на психологически фактори, но и на вътрешни – физиологични причини, които влияят на това до колко да е щастлив човек.

Основните хормони, които влияят на щастието са допамин и серотонин. Както беше посочено в началото на статията, от направено проучване само 10% от външните обстоятелства влияят на щастието.

Това обяснява защо хората, живеещи в недобри житейски условия, като страни от третия свят, могат да бъдат едни от най-щастливите хора.

Известно е, че жените, които живеят в селските райони на Азия и Индия, не страдат от хормонален дисбаланс, като менопауза или предменструално напрежение. Възможно е западния начин на хранене и начин на живот да правят хората нещастни, като се нарушава ендокринна система и хормоналната система.

Трябва да се знае, че хормоните са много мощни медиатори за емоционално благосъстояние и щастие.

Има смисъл да се знае как хормоналният баланс допринася за щастието.

Депресията може да бъде отделена, но и свързана с хормоналния баланс. Важно е учените да определят до колко депресията е свързана с физиологични причини – като хормони; или психологически причини – като травматични събития в миналото.

Предписването на антидепресанти показва, че съвременното общество е нещастно.

 

Инструменти за балансиране на хормоните на щастието

Промените в настроението като: раздразнителност, плач, депресия, гняв  и безпокойство са свързани с хормоналния дисбаланс. Балансирането на нивата на хормоните води до усещане за спокойствие, до отстраняване на нещастието и до получаване на мотивация, необходима за баланс и начин на живот.

Билковите добавки са едни от най-добрите инструменти, които се използват за балансиране на хормоните.

Чрез балансиране на НРА може да се постигне балансиране на по-големите нива на ендокринната система и хормоните. В повечето случаи  много по-ефективно е тялото да се остави само да се балансира , а не синтетично да се манипулира естествения процес.

Поради тази причина най-добрия начин за баланс на хормоните е чрез природни хранителни добавки. За повече информация прочетете в статиите – Боров прашец и Бамбук на Здравето.

 

Здравето на червата – начин за постигане на хормона на щастие

Много проучвания потвърждават, че здравето на чревната система е сърцевината на всички здравни проблеми. Един от най-новите изявени факти е, че над 90% от нивата на серотонин, отговорни за настроение, се произвеждат в чревната система.

Ако бактериален баланс в червата е разстроен (поради лекарства като антибиотици, диета, начин на живот, противозачатъчни хапчета или стероиди), производството на този хормон намалява и това води до предизвикване на чувство на нещастие.

Ферментиралите храни и напитки играят много важна роля както в балансирането на здравето на червата, така и помагат за балансирането на хормоните. Здравето на червата помага да се разграждат и метаболизират правилно хормоните, които иначе биха били рециркулирани  в чревната система и биха могли да допринасят за хормоналния дисбаланс.

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg

 

Източници:

  1. https://www.foodmatters.com/article/4-ways-to-balance-your-happy-hormones-naturally
  2. https://thriveglobal.com/stories/happiness-hormones-how-they-differ-and-why-it-is-important/
  3. https://happyhealthyyou.com.au/blogs/articles/hormones-and-happiness