blog

Хормон на щастието

Щастието може да се определи като състояние на благосъстояние, което се характеризира с емоции, вариращи от задоволство на интензивна радост.

Усещането за щастие е свързано с освобождаването на някои химикали в мозъка, наречени невротрансмитери. Когато са освободени, те са отговорни за предаването на съобщение от един неврон към друг през синапса (връзка между две нервни клетки).

Учените са открили, че някои храни влияят върху производството на тези невротрансмитери в мозъка.  Някои въглехидрати и протеини допринасят за повишаване на нивата на серотонин и насърчават производството на допамин и норепинефрин.

хормон на щастиетоКои са хормоните на щастието?

Допамин – Това е инхибиторен невротрансмитер, което означава, че блокира  предаването на импулс през рецептора. Допаминът е силно свързан с „наградните“ механизми в мозъка. Вещества като кокаин, опиум, хероин, алкохол и никотин увеличават нивата на допамин. Действието на допамина е да се предизвика чувство за доволство и щастие. Разбира се има и здравословни начини, чрез които да увеличим нивата на допамин, за които може да прочетете в статията – Как да увеличите нивата на допамин в мозъка

Серотонин – Това е моноаминооксидазен невротрансмитер, участващ в регулирането на редица типове поведение включително сън, апетит, възбуда и агресия. Неговата дейност е свързана с вариации в личността и настроението и с депресивните състояния. Серотонинът предотвратява депресията и прави човека щастлив. Той се освобождава при излагане на слънчева светлина, от ядене на храни, богати на въглехидрати и по време на тренировка. Серотонинът се синтезира в аксонния терминал от амино киселината триптофан. Недостигът на триптофан в ежедневното хранене причинява раздразнителност и глад.

Окситоцин –  Този хормон е известен и като „хормона на любовта“, защото се секретира в отговор на оргазъм, социално признание и влюбване. Нивата се намаляват при негативни социални събития като обида и отрицателно мислене. Препоръчва се консумацията на храни, богати на протеини, масла с омега мастни киселини и плодове като авокадо и банани. Увеличеното освобождаване на окситоцин след положителни социални взаимодействия може да има положително въздействие върху възстановяването от определени заболявания.

Ендорфин – Този хормон ни кара да се чувстваме добре, намалява болката и тревожността. Той се включва в регулацията на стреса, болката и настроението.  Ендорфини също се освобождават по време на сексуална активност и ритмични движения на тялото. Морфинът има подобни действия, следователно тези химикали се наричат ендогенни опиати. Ендогенните опиати, съдържащи неврони се намират в няколко мозъчни дяла, включително медиалния хипоталамус и средния мозък.

Как да повишим нивата на хормоните на щастието?

Щастието е състояние на ума и то зависи от комплекс от  взаимодействие на химикали в мозъка. Тяхната наличност зависи от консумираната от нас храна и взаимодействията ни с външната среда. Чувството за благосъстояние се крие в резултатите и действията, които са в нормални граници. Твърде много или твърде малко може да се проявява като мания или депресия.

  • Намерете време за приятелите си. Доверието е това, което води до висок окситоцин. Когато сте с някой близък и скъп за вас човек – естествено се чувствате добре. Елементарен контакт между ръката и тялото ще помогне за освобождаването на хормони на щастието. Ако всичко друго се провали, може да гледате романтичен филм като резервен план. 🙂
  • Прегърнете някого. Бонус към окситоцина! Не забравяйте да прегърнете близките си хора, винаги, когато ви се удаде случай. Тридесет секундна прегръдка с някого, на когото имате доверие, е всичко необходимо, за да получите неврони импулси.
  • Довършете поставените си задачи. Достигнете целта! С довършването на това, което сте започнали, ще сте постигнали цел и действително ще се чувстват добре от своето постижение. Ще получите прилив на допамин.
  • Ароматерапия. Ендорфините тръгват след кратка еуфория. Бързо решение би могло да запалите свещ, по-специално с аромат на ванилия или лавандула, което да насърчи вашите ендорфини.
  • Смейте се много. Смехът ще свърши работа и за ендорфините. Може да гледате комедия, да прочетете смешна книга, да се обадите на приятел, да направите нещо, което ще ви накара да се смеете на глас.
  • Яжте пикантни храни, за да предизвикате ендорфините.
  • Останете спокойни. Това е предизвикателство за цял живот, а не само за уикенда! Упражнявайте се, медитирайте и ежедневно си водете дневник за благодарности.
  • Внимавайте с диетата. За по-високи нива на прогестерон, които вървят заедно с нивата на окситоцина, е добре да добавите към менюто си следните храни: миди, спанак, аспержи, яйца, сьомга, тъмен шоколад, бобови растения и ядки, авокадо и др.
  • Излизайте редовно на слънце. Ярката слънчева светлина влияе на нивата на серотонина. Имаме нужда и от витамин D, който играе решаваща роля за укрепване на костите, борбата с депресия и повишаване на имунитета..
  • Изпълнявайте физически упражнения редовно и системно. Това ще ви помогне да поддържате оптимално добри нива на хормоните на щастието. Тичайте няколко дни в седмицата, направете йога, ходете на пилатес, когато можете. Упражненията повишават количеството на почти всички щастливи хормони: допамин, окситоцин и серотонин, ендорфини и т.н.

Правете всичко, което ви кара да се чувствате щастливи и пълноценни, така че да поддържате кондицията, както на физическото си, така и на психическото си състояние!

Животът е кратък – бъдете щастливи!

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg