blog

Ендорфин

Какво представлява ендорфина

Ендорфина е полипептидно съединение, който се създава в хипоталамуса и хипофизната жлеза при гръбначните животни и хората. Той се произвежда по време на възбуда, оргазъм, усилено упражнение или болка. Неговото действие е свързано в естествената способност на организма да претъпява болката и да създава чувство на щастие и удоволствие, ако липсва болка.

Името на това полипептидно съединение е съставено от две думи – едноген и морфин. Това може да се приведе като „обезболяващо вътре в тялото“. Тези химикали се освобождават в организма при секс, хранене или упражнения.

В разговорната реч съществува терминологично словосъчетание „прилив на ендорфин“. Най вече този термин се отнася до чувство на възбуда, предизвикано от опасност, стрес или болка. Ендорфините играят ролята на блокери на клетките, които отделят сигнали до мозъка при силна болка и предпазват психиката. Затова след силно нараняване човек не усеща веднага прилив на болката, а след известно време.

жена изпитва ендорфин

Как ендорфините влияят на психиката

Един от положителните ефекти при отделянето им в тялото е че действието му успокоява и намалява нивата на стрес.

С оглед на проучване на Американската асоциация за тревожност и депресия правенето на аеробни тренировки помага за отделянето на достатъчно количество от този хормон, което понижава натрупания стрес в организма, подобрява когнитивните функции на мозъка, намалява умората, подобрява концентрацията и бдителността.

Останалите ползи от освобождаването на ендорфин са свързани с появата на по-високо самочувствие, подобряване на настроението и качеството на съня.

Учените са на мнение, че 5-мунитна аеробна тренировка има изключително големи ползи за вашето психично здраве. Други активности, които помагат за отделянето на този хормон в организма, заедно със съпътстващите го химикали, са контролираното дишане /виж статията – Коремно дишане/, медитация, масаж, акупунктура и др.

Производството на ендорфините в тялото се свързва с освобождаването и на други невротрансмитери като хормоните – серотонин, допамин и окситоцин.

За регулирането на настроението значима роля имат серотонинът и допаминът. Много често тези вещества се срещат в антидепресантите. Но за съжаление антидепресантите не мога да помогнат при тревожни разстройства, каквито са всяко едно паническо разстройство, страх или фобия.

Окситоцинът е изключително важен хормон за човечеството. Той се отделя по време на прегръдки, секс и кърмене. Той помага при взаимоотношенията с хората и се нарича още хормон на любовта.

 

Роля на ендорфините при деперсонализация

В човешкия живот съществуват моменти, в които човек се чувства откъснат от тялото и мислите си. Това е вид психично разстройство, наречено деперсонализация.

За поддържането на добро психично здраве е важно да има баланс на хормоните.  Деперсонализацията в много от случаите е симптом на други психични заболявания като тревожност, паник атаки и др. За подобряването на това състояние е важно отделянето на тези хормони в по-големи количества.

Отговорен за появата на стрес е хормонът кортизол. Ако този хормон не бъде секретиран в точния момент, се изострят симптомите на тревожност. Доказано е, че ендорфините освобождават химикали, които абсорбират високите нива на кортизол. Последицата от тази химична реакция е унищожаването на негативните симптоми при депресивни и стресови състояния.

Затова е важно да се правят редовни аеробни упражнения, чрез които се отделя достатъчно количество ендорфин. Спорта може да замени лечението с антидепресанти, които пък от своя страна предизвикват нежелани странични реакции.

 

Начини за увеличаване на ендорфина в тялото

  • Ежедневен смях

Проучено е, че възрастните се смеят само около 5 пъти на ден, а децата около 300 пъти. Съществува общо известно твърдение, че смехът е лекарство. Дори в Библията има следното изречение весело сърце прави добро като лекарство. Учените са разкрили, че смехът задейства освобождаването на ендорфин, който понижава стреса и действа като болкоуспокояващо. Също така смехът действа благоприятно на кръвното налягане. Смехът е наречен още вътрешен джогинг. Може да посещавате Йога на смеха.

  • Прием на пикантни храни

Пикантният  вкус на храните всъщност не създава благоприятно усещане, а точно обратното. Но пикантните храни съдържат химичното съединение – капсаицин.  То се съдържа в лютите чушки. След приема на люта храна нервните импулси преминават през тригеминалния нерв в мозъка. Но болката се компенсира от химична реакция в организма, която отделя ендорфини – създаващи усещане за благополучие и щастие.  Следващото положително качество на лютите подправки е, че те убиват патогените и предизвикват изпотяване.

  • Аромат на ванилия или лавандула

За производството на ендорфин ароматите имат голяма полза. Ароматът на ванилия помага за намаляване на стреса, който може да се развива при определено депресивно състояние. Изследване посочва, че при проведен експеримент 63 % от хората изпитват по-малко тревожност при вдишване на аромат на ванилия за разлика от останалите, които вдишват неароматизиран въздух. При проучване, проведено сред колежани, се е установило, че вдишването на аромат от етерично лавандулово масло намалява симптомите на безсъние и депресия.

  • Правене на повече секс

Един от най-големите начини за бърз релакс е сексът. Това е вид терапия, която действа като антидепресант и в същото време гори калории.  Много от хората пренебрегват секса и неговите положителни свойства за организма. За тази дейност човек трябва да даде висок приоритет в живота си, тъй като е едно от най-важните неща за съществуването ни. Изследвания разкриват, че взаимните докосвания намаляват стреса, облекчават болката и помагат за заздравяването на нараняванията. Също така сексът повдига самочувствието, тъй като се отделят ендорфини при интимен акт, и повишава настроението. Той дава усещане на спокойствие и сигурност.

  • Прием на билката женшен

Доказано е, че женшенът действа положително върху стресовите хормони в организма, тъй като засилва производството на ендорфин в мозъка. Приемът на тази билка се препоръчва при възстановяване от продължително заболяване, чувство на умора и стрес. Съществува становище, че за да повишат физическата си активност много бегачи приемат билката женшен.

Други положителни качества на женшена са свързани с намаляването на кръвната захар при хора с диабет тип 2, подобряването на паметта и умствените показатели, намаляването на високите нива на холестерола, намаляването на кръвното налягане, облекчаването на симптомите на менопауза и подобряването на състоянието при хроничен бронхит и емфизем, подпомагането на работата на черния дроб и на храносмилателната система.

  • Прием на шоколад

Шоколадът съдържа химикали, които стимулират отделянето на този полезен хормон в тялото, който пък от своя страна задейства удоволствието и облекчава болката и стреса в организма. Също така тъмният шоколад намалява кръвното налягане, лошият холестерол и възпаленията и действа благополучно на сърдечно-съдовата система. Той повишава добрият холестерол и действа благоприятно на организма.

  • Слушането на музика

Слушането на обичана и предпочитана музика предизвиква радост чрез освобождаване на полезни химикали в мозъка, един от които е ендорфин. Тази дейност действа положително на целия организъм.

Благодаря, че прочетохте статията до край!

Ако ви е харесала, може да я споделите в социалните мрежи!

 

Милен Петров
НЛП Терапевт
0879859058
info@nlptherapy.bg

Източници:

  1. https://psychology.wikia.org/wiki/Endorphins
  2. https://blog.cognifit.com/endorphins/
  3. https://www.readersdigest.ca/health/healthy-living/ways-naturally-increase-endorphins/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *